Foteliki RWF czyli tyłem do kierunku jazdy

Foteliki RWF czyli tyłem do kierunku jazdy

Fotelik montowany tyłem do kierunku jazdy, czyli w skrócie RWF


Wielu rodziców zastanawia się, jak bezpiecznie wozić dziecko w samochodzie - jaki wybrać fotelik dla noworodka, a jaki fotelik dla 2-letniego dziecka. To temat bardzo szeroki, ale chcieliśmy zwrócić Waszą uwagę na to, aby wozić dziecko tyłem do kierunku jazdy jak najdłużej. I to wcale nie żart.

Fotelik montowany tyłem do kierunku jazdy nosi też nazwę RWF (ang. Rear Way Facing). Może być on mocowany pasami lub za pomocą systemu ISOFIX, w zależności od przedziału wagowego, konstrukcji itp. Dlaczego każdy fotelik dla noworodka jest zawsze montowanym tyłem do kierunku jazdy? Właśnie dlatego, że maleńkie ciało dziecka nie poradziłoby sobie z przeciążeniami powstającymi podczas wypadku gdyby fotelik został zamocowany zgodnie z kierunkiem jazdy. W następnych kategoriach wagowych bywa już inaczej. Według normy homologacyjnej ECE R44/04 przodem jeździć mogą dzieci ważące co najmniej 9 kg norma, z kolei nowa norma i-Size mówi, że od 15 miesiąca możemy wybrać pomiędzy RWF lub FWF (ang. Forward Facing, czyli fotelik montowany przodem do kierunku jazdy). Ale czy warto trzymać się jedynie minimalnych wymogów? Zastanówmy się.

Wielu rodziców wybiera fotelik samochodowy FWF, kierując się m.in. troską o wygodę dziecka, przyzwyczajeniem, zasłyszanymi opiniami. Warto jednak przemyśleć tę decyzję, ponieważ zarówno testy jak i badania nad skutkami wypadków jednoznacznie wykazują, że fotelik zamontowany tyłem jest znacznie bezpieczniejszy od tego montowanego przodem. I to aż 5 razy! Głowa małego dziecka jest bardzo duża i ciężka - stanowi mniej więcej 25% masy ciała (u dorosłego jest to tylko 6%). Fotelik tyłem do kierunku jazdy powoduje, że siły, jakie działają na poszczególne części ciała dziecka, głównie głowę i szyję, podczas wypadku są minimalizowane i rozpraszane. W foteliku RWF dziecko wtapia się plecami w fotelik i siły zderzenia rozkładają się na całej powierzchni jego pleców i głowy. W fotelikach montowanych przodem do kierunku jazdy te siły działają głownie na kilka kręgów szyjnych, bo ciężka głowa zostaje wyrzucona do przodu. W wielu przypadkach może to powodować bardzo poważne konsekwencje i urazy (ze śmiercią włącznie).

Mitem jest stwierdzenie, że dziecko w foteliku RWF mniej widzi lub ma niewygodnie, bo nie mieszczą mu się nogi. Dobrze dobrany fotelik (polecamy osobistą wizytę w Centrum Fotelików) nie będzie powodował dyskomfortu. Wiele z nich daje więcej miejsca dla dziecka, ponieważ są to fotele wyższe i szersze. Największe RWF-y mogą służyć nawet sześcio- i siedmiolatkom) oraz dawać możliwość regulowania fotela w zależności od potrzeb. Bardzo często nie różnią się funkcjonalnością od foteli przodem. Poza tym dziecko może układać nogi tak, jak mu wygodnie – opierać na oparciu, siedzieć po turecku i jest - tu ważna uwaga - pod tym względem dużo elastyczniejsze niż statystyczny dorosły. Nie trzeba się także martwić o tapicerkę, ponieważ wystarczy osłonić ją przed butami naszej pociechy specjalną matą pod fotelik lub te buty po prostu zdjąć. A jeśli przeszkadza nam, że nie widzimy swojej pociechy, to zamontujmy w samochodzie lusterko do obserwacji dziecka w podróży i po problemie.

Pamiętajmy - każdy miesiąc tyłem to znacznie większe bezpieczeństwo i choć nie zaryzykujemy stwierdzenia, że foteliki samochodowe przodem są niebezpieczne, to jednak RWF-y są dużo lepszym wyborem. Producenci tacy jak BeSafe, Klippan, Axkid czy Britax-Romer wyznaczają trendy w tej grupie, choć warto również zwrócić uwagę na foteliki obrotowe przodem/tyłem, gdzie zawsze mamy możliwość zmiany kierunku jazdy. Najpopularniejsze będą tu Recaro, Cybex, Maxi-Cosi, Joie, itd., choć aktualnie każdy liczący się producent ma taki fotel w swojej ofercie.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium