Fotelik RWF – pasy czy ISOFIX?

Fotelik RWF – pasy czy ISOFIX?

Kiedy dziecko zaczyna wyrastać z pierwszego fotelika, musimy zastanowić się co dalej? Taki wybór nie ogranicza się do decyzji, czy fotelik ma być czerwony czy czarny. Kryteriów, które należy wziąć pod uwagę jest bardzo dużo, ale dziś skupimy się na jednym - montażu.

 

Fotelik może być montowany tyłem, tyłem i przodem, z funkcją obrotu lub bez, montowany przez ISOFIX lub za pomocą pasa samochodowego i dodatkowych pasów kotwiczących. Czasem pojawiają się również montaże mieszane, a więc miszmasz gotowy.

Trzeba wziąć pod uwagę, że dokonujemy wyboru na kilka najbliższych lat, więc warto taki zakup dobrze przemyśleć, a jak to często w życiu bywa - coś za coś.

 

Co to w ogóle jest ten ISOFIX?

Te dwa druty, schowane między siedziskiem i oparciem kanapy (najprościej  mówiąc) są standardem w samochodach nowszych, tj. przyjmijmy wyprodukowanych od 2012 roku. Jednak wiele marek wprowadziło isofix dużo wcześniej, od 2007 lub nawet 2004. Często zdarza się, że w samochodach z początku wieku (jeśli takie jeszcze jeżdżą), możemy również mieć możliwość systemowego mocowania fotelika – wszystko zależy od producenta i wersji auta.

 

Ten prosty wynalazek, poza zwiększeniem bezpieczeństwa, powstał również po to, aby ułatwić życie rodzicom. Dzięki niemu w dość intuicyjny sposób jesteśmy w stanie zamontować fotelik w samochodzie. Możemy to zrobić szybko i, co najważniejsze, uniknąć montażowych błędów, jakże niestety często popełnia się przy zapinaniu fotelika pasami samochodowymi.

Najnowsza homologacja ECE R 129 I SIZE, według której będą homologowane (dopuszczane do sprzedaży) foteliki samochodowe wprowadziła i nadal wprowadza pewne zmiany dotyczące między innymi montażu i dopasowania do samochodu. Docelowo całkiem zniknie montaż na pas i isofix lub pas albo isofix w jednym modelu. Pojawią się fotele z montażem albo tylko przez pas, albo tylko przez system isofix. Tak dla porządku i żeby uniknąć nieporozumień.

 

Jakie wady i zalety mają fotele na pasy, a jakie na isofix?

 

Foteliki mocowane za pomocą isofixu są zdecydowanie prostsze w montażu. Wpinamy fotel w isofix, ustawiamy nogę/ zapinamy TopTether (takie dodatkowe mocowanie w bagażniku, które pojawia się zamiast nogi stabilizującej) i... tyle. Jest to też dużo mniej pracochłonne, a co za tym idzie szybsze. Jeżeli fotelik będą zapinać osoby starsze lub mniej obeznane w temacie np. dziadkowie lub rodzice nie mający „zmysłu technicznego” - isofix jest zdecydowanie dla nich.

 

Wybierając isofix mamy też możliwość zakupu fotelika z funkcją obrotu o 360 stopni, co znacznie ułatwia wkładanie dziecka do fotelika, a płynnie regulowany kąt pochylenia siedziska jest tu właściwie standardem. W większości fotelików RWF mocowanych pasami szybka zmiana pozycji dziecka jest niestety niemożliwa lub bardzo uciążliwa. Warto też dodać, że w fotelikach z isofixem, najczęściej mamy możliwość odwrócenia siedziska i wożenia dziecka przodem powyżej 15 miesiąca życia (wg i-Size). Nie jest to rozwiązanie polecane, jednakże zdarza się, że niestety potrzebne np. w przypadku nasilenia się objawów choroby lokomocyjnej. Posiadając natomiast fotelik z funkcją obrotu i dziecko, które generalnie nie toleruje jazdy tyłem, możemy śpiące dziecko obrócić do pozycji RWF, a ono nawet się nie zorientuje. 1:0 dla rodzica! :)

 

Foteliki RWF mocowane przez isofix mają jednakże jedno podstawowe ograniczenie wynikające z konstrukcji całego systemu – najczęściej można ich używać do 18 kg i 105 cm wzrostu. Są oczywiście wyjątki, jak Concord Reverso Plus czy Joie Stages Isofix, ale 98% wszystkich popularnych konstrukcji takie ograniczenie po prostu posiada. Będą też wyjątki od wyjątków typu Klippan Triofix Recline, ale nie chodzi o szukanie fotela na siłę, tylko pokazanie pewnej zależności.

 

Mówiąc najprościej isofix ma ograniczoną wytrzymałość na obciążenie. Jeżeli to na nim ma spoczywać cała odpowiedzialność za utrzymanie fotelika i dziecka, to nie możemy przeciążyć tego systemu.

Na  ile więc wystarczy taki fotel? W praktyce 18kg i 105cm to waga i wzrost czterolatka. Jest to wystarczający wiek, aby zmienić fotelik na docelowy tj. taki z grupy 15-36 kg / 100-150cm. 

 

 

Kolejną cechą większości fotelików RWF z isofixem jest ich kompaktowy rozmiar. Z reguły nie zajmują dużo miejsca w samochodzie, a co za tym idzie nie zabierają przestrzeni pasażerowi jadącemu z przodu. Jest to bardzo istotne w przypadku wysokich osób lub mniejszych aut. To co jest zaletą, bywa niestety również wadą. Z uwagi na swoje rozmiary, ilość miejsca na nogi dla dziecka, które siedzi tyłem jest mniejsza niż w dużych RWF-ach, więc komfortowa jazda tyłem może skończyć się szybciej niż deklaruje to producent fotelika.

 

Pasy i RWF

Foteliki RWF mocowane za pomocą pasów mogą służyć do 18 lub 25 kg i w większości przypadków nie możemy używać ich do jazdy przodem. Znajdą się konstrukcje „obustronne” np. Britax Romer Multi-Tech III, ale to znowu wyjątki.

 

Fotele RWF do 25 kg dają możliwość przewożenia dzieci tyłem znacznie dłużej niż „18-stki” na isofix (wyjątkiem są fotele BeSafe z regulowaną ramą) i to jest ich największa zaleta. Tak czy inaczej, czeka nas zmiana fotelika na grupę 15-36, jednak najczęściej dzieje się to trochę później niż w przypadku  foteli do 18 kg.

 

Jeżeli chodzi o montaż to z pewnością jest to dużo bardziej skomplikowane i trwa dłużej niż przy fotelikach z isofixem. Do zapięcia takiego fotela najczęściej wykorzystujemy pas samochodowy, który „łapie” przód fotelika oraz dodatkowe pasy kotwiczące, które przeciągamy pod szynami przedniego fotela. Pasy te ciągną fotelik w kierunku przeciwnym niż pas samochodowy – naciągając oba, uzyskujemy stabilność całej konstrukcji. Jest jeszcze noga, dokładnie tak, jak w przypadku fotelików z isofix. Trudność w przypadku takiego montażu sprowadza się głównie do konieczności dość mocnego ponaciągania wszystkich pasów i zablokowania ich klamrami fotela. Montaż taki zajmuje więcej czasu, wymaga skupienia i dużej staranności. Ma to znaczenie szczególnie wtedy, gdy często przepinamy fotelik pomiędzy dwoma autami lub musimy go czasem wymontowywać, żeby przewozić coś w samochodzie. Jeżeli natomiast zapinamy taki fotel w jednym aucie i ograniczamy jego demontaż do posprzątania w samochodzie w sobotnie przedpołudnie, wszystko powinno być ok.

 

Znaczące różnice pojawiają się również w ilości miejsca zajmowanego przez takie foteliki. Fotele na pasy do 25 kg zajmują go zdecydowanie więcej niż kompaktowe fotele montowane przez isofix, co szczególnie w mniejszych autach ma duże znaczenie – niejednokrotnie zdarza się, że RWF kasuje nam przedni fotel, lub niebezpiecznie zbliża pasażera siedzącego z przodu do poduszki powietrznej znajdującej się w desce rozdzielczej. Możemy je za to użytkować dłużej, a dziecko dłużej będzie jeździło tyłem – coś za coś. Z reguły, fotele mocowane pasami zapewniają też trochę więcej miejsca na nóżki dziecka, więc dalekie podróże tyłem są bardziej komfortowe.

 

Wspominaliśmy już o braku możliwości płynnej regulacji siedziska przy montażu na pasy. Wyjątkiem będzie tu BeSafe Izi Plus, który choć jak na 25kg ma mniejsze siedzisko, to daje taką możliwość.

 

Ostatnią rzeczą o jakiej warto wspomnieć przy okazji foteli RWF montowanych na pasach to wygniatanie kanapy, którego w praktyce nie da się wyeliminować. Montując taki fotel na specjalnych matach pod foteliki, oczywiście trochę ograniczymy jego skutki, ale z trwałymi śladami na siedzeniu trzeba się po prostu pogodzić.

 

Reasumując - obydwa rozwiązania mają swoje zalety i wady. Oczywiście, wiele zależy od auta, do którego dobieramy fotelik, jednak to mocno indywidualne sprawy, które powinien rozstrzygnąć profesjonalny sprzedawca w sklepie. Ważne ,żeby zakupić produkt, który ma dobrą ocenę w testach, pasuje do dziecka i samochodu oraz potrzeb rodziny. Innego fotela potrzebujemy, jeżeli będzie on przepinany 5x w tygodniu przez babcię, a innego jeżeli mamy jedno auto i masę wolnego czasu. Reszta zależy od nas.

 

Pasy czy ISOFIX? Ważne, żeby było bezpiecznie, a ocenę praktyczności jednego i drugiego rozwiązania pozostawiamy ostatecznie Wam - rodzicom.

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium