Pierwsza runda testów zderzeniowych ADAC 2024 została opublikowana w drugiej połowie Maja. Tradycyjnie przetestowano najpopularniejsze modele z różnych kategorii wzrostowych i wagowych. Wyniki, jak to zwykle bywa, są zróżnicowane – niektóre osiągnęły wyższe noty, inne niższe. Niestety pojawiła się jedna poważna wpadka w zakresie bezpieczeństwa, reszcie udało się zaliczyć testy pozytywnie, choć można było oczekiwać lepszych rezultatów od kilku modeli.
Fotelik samochodowy z testami ADAC - jak to działa w praktyce
Wiele osób błędnie zakłada, że testy ADAC to coś za co się płaci i zasadniczo pozwolić sobie na to mogą tylko wielkie marki z zasobnym portfelem, a sam wynik bywa często uzależniony od tego kto ile zapłacił. Prawda jest jednak zupełnie inna. Każdego roku na wiosnę i jesień ADAC, we współpracy z kluczowymi partnerami, wybiera foteliki samochodowe z różnych grup homologacyjnych i je sprawdza. Decyzja o wyborze produktów leży w całości po stronie ADAC, co oznacza, że producenci nie mają wpływu na to, które modele zostaną przetestowane. Selekcja fotelików opiera się w dużej mierze na ich udziale rynkowym oraz innowacyjności. ADAC sam kupuje losowe foteliki, które trafiły na rynek tak aby wykluczyć ewentualne partie przygotowane stricte pod testy. Ogólny wynik publikowany przez ADAC na stronie internetowej obejmuje ocenę bezpieczeństwa, łatwości obsługi, ergonomii oraz analizę zawartości substancji szkodliwych – ten ostatni parametr ma znaczący wpływ na ostateczną ocenę.
Jeśli fotelik samochodowy uzyska negatywną ocenę w badaniu na zawartość szkodliwych substancji, cały wynik ogólny zostaje oceniony negatywnie, niezależnie od wyników w zakresie bezpieczeństwa.
Bezpieczeństwo stanowi 50% całkowitej oceny fotelika. Składają się na to test zderzenia czołowego przy prędkości 64 km/h (40%), test zderzenia bocznego przy prędkości 50 km/h (40%) oraz ocena przebiegu pasa i stabilności fotelika (po 10%).
Kliknij TUTAJ i zobacz nasze rankingi w których wybieramy najlepszy fotelik samochodowy
W naszym artykule opieramy się na wynikach publikowanych przez austriackiego partnera ADAC, instytut ÖAMTC. Ich wyniki są bardziej szczegółowe, co pozwala na dokładniejsze zapoznanie się z ocenami poszczególnych parametrów. Kolejność przetestowanych fotelików ustaliliśmy na podstawie średniej arytmetycznej wyników z testów zderzenia czołowego i bocznego. Jeśli jesteście zainteresowani ocenami danego modelu w pozostałych kategoriach, odsyłamy do źródła [TUTAJ].
Zakres ocen (oceny niemieckie więc im niższa wartość tym lepiej):
- 0,5-1,5 - ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ bardzo dobry
- 1,6-2,5 - ⭐️⭐️⭐️⭐️ dobry
- 2,6-3,5 - ⭐️⭐️⭐️zadowalający
- 3,6-4,5 - ⭐️⭐️ dopuszczający
- 4,6-5.5 - ⭐️ niedostateczny
Fotelik dla noworodka - testy ADAC 2024
Miejsce | Model fotelika | Zderzenie czołowe | Zderzenie boczne | Ocena średnia |
1. | Avionaut Cosmo | 1.0 | 1.2 | 1.10 |
2. | Lionello Astrid i-Size | 1.0 | 1.4 | 1.20 |
3. | Maxi-Cosi Pebble 360 Pro2 | 1.2 | 1.4 | 1.30 |
3. | Lionello Astrid i-Size + Astrid i-Size Base | 1.1 | 1.5 | 1.30 |
4. | Cybex Cloud G i-Size | 1.2 | 1.8 | 1.50 |
5. | Maxi-Cosi Pebble 360 Pro2 + baza FamilyFix 360 Pro | 1.2 | 2.0 | 1.60 |
5. | Avionaut Cosmo + baza IQ Base 2.0 C | 1.3 | 1.9 | 1.60 |
5. | Nuna Pipa Urbn | 1.5 | 1.7 | 1.60 |
6. | Cybex Cloud G i-Size + baza Base G | 1.3 | 2.1 | 1.70 |
W kategorii fotelik dla noworodka zaczniemy od polskiego akcentu i tak gratulacje dla Avionaut Cosmo, który zaliczył bardzo dobre wyniki zarówno w bazą ISOFIX jak i bez niej.
Świetne wyniki również Maxi-Cosi Pebble 360 Pro 2 oraz Cybex Cloud G i-Size choć po tych produktach raczej nikt nie spodziewał się niskich ocen - to klasa sama w sobie.
Bardzo dobrze wypadł również model Nuna Pipa Urbn - innowacyjne nosidełko mocowane na ISOFIX, który wbudowany jest w konstrukcję fotelika.
A na koniec smaczek dla osób poszukujących ekonomicznego, ale bezpiecznego rozwiązania - Lionello Astrid i-Size, który całkiem nieźle sobie poradził i odnalazł się w tym zacnym gronie.
Fotelik dla malucha do 105 cm - testy ADAC 2024
Miejsce | Model fotelika | Zderzenie czołowe | Zderzenie boczne | Ocena średnia |
1. | Maxi-Cosi Mica 360 Pro | 2.3 | 1.7 | 2.00 |
2. | Cybex Sirona Gi i-Size | 1.9 | 2.4 | 2.15 |
3. | Cybex Sirona G i-Size + baza Base G | 2.1 | 2.3 | 2.20 |
4. | Britax King Pro | 3.4 | 1.8 | 2.60 |
4. | Jane Concord iXpert | 1.7 | 3.5 | 2.60 |
5. | Storchenmühle Niki Start / Niki Start M | 3.7 | 3.3 | 3.50 |
6. | PegPerego Viaggio Twist + baza Twist Base | 5.5 | 2.6 | 4.05 |
W kategorii fotelika dla malucha koniecznie musimy zacząć od bardzo poważnej wpadki jaką zaliczył PegPerego Viaggio Twist. Niestety konstrukcja bazy nie wytrzymała działania sił podczas zderzenia czołowego z manekinem Q3. Efektem tego było wyłamanie nogi, które w ostateczności doprowadziło do oderwania się siedziska od bazy. Pozostaje liczyć na to, że Włosi wyciągną wnioski i jak najszybciej naprawią swoje błędy. Foteliki oczywiście zostały wycofane z rynku, a sieć Centrum Fotelików nie sprzedała ani sztuki.
Bardzo dobre wyniki zaliczyły obrotówki Cybex Sirona Gi, Cybex Sirona G z bazą G oraz Maxi-Cosi Mica 360 Pro,co podobnie jak w nosidełkach tych marek jest zgodne z pokładanymi w nich oczekiwaniami. Ani Maxi-Cosi ani Cybex nie zawiódł swoich klientów.
Dość przeciętnie wypadł na tle konkurencji Jane Concord iXpert, a już naprawdę kiepsko wyglądają oceny marki Storchenmühle. Firma ta miała zaliczyć wielki powrót, ale coś nie wyszło. No cóż zważywszy na jej historię pozostaje liczyć, że nie zniechęci ich to do ciężkiej pracy i w przyszłości zobaczymy coś lepszego, bo dziś do poprawy jest naprawdę sporo.
Na koniec Britax Romer King Pro - nowa wersja znanego już fotelika, ale już w nowej homologacji R129 - raczej bez szampana i oklasków, ale nie spodziewałem się niczego więcej. Zważywszy na to, że konstrukcje nie uległa znaczącej zmianie w stosunku do wersji w homologacji ECE R44/04, trudno było spodziewać się, że wyniki testów zderzeniowych będą inne.
Fotelik dla malucha do 125 cm - testy ADAC 2024
Miejsce | Model fotelika | Zderzenie czołowe | Zderzenie boczne | Ocena średnia |
1. | Britax Romer Safe Way M | 0.7 | 2.2 | 1.45 |
Niewiele jest tutaj do napisania bo tylko jeden fotelik z grupy do 125 cm załapał się do wiosennej rundy i jest to klasyczny RWF od Britax Romer. Ogólny wynik może wydawać się słaby, ale trzeba pamiętać, że ADAC zawsze obniża rating fotelików ze skomplikowanym systemem montażu, jako coś, co może prowadzić do niezamierzonych błędów po stornie użytkownika. Co do wyniku samego bezpieczeństwa nie powiem, żeby był zły, ale liczyłem na nieco więcej.
Fotelik uniwersalny - testy ADAC 2024
Miejsce | Model fotelika | Zderzenie czołowe | Zderzenie boczne | Ocena średnia |
1. | Joie i-Spin XL | 3.2 | 1.2 | 2.20 |
W kategorii fotelik uniwersalny do 150 cm również tylko jeden model - fotelik obrotowy Joie i-Spin XL. I tutaj przyznam, że miło się zaskoczyłem. Wyniki jakkolwiek nie są oszałamiające, ale pamiętajmy, że jest to fotelik obrotowy, tyłem, przodem i do tego od 40 do 150 cm. Nie wgłębiając się w zasadność wyboru takiego fotelika, rozwiązania tego typu zawsze wypadają raczej słabo. I-Spin XL na tym tle wygląda naprawdę przyzwoicie.
Fotelik dla starszaka 100-150 cm - testy ADAC 2024
Miejsce | Model fotelika | Zderzenie czołowe | Zderzenie boczne | Ocena średnia |
1. | Avova Sora-Fix | 2.7 | 1.6 | 2.15 |
2. | Britax Romer Hi-Liner | 2.0 | 2.5 | 2.25 |
3. | Maxi-Cosi Rodifix Pro2 | 3.0 | 2.4 | 2.70 |
4. | Kinderkraft XPand 2 i-Size | 3.3 | 2.2 | 2.75 |
5. | Silvercross Discover i-Size | 3.4 | 2.7 | 3.05 |
Trochę więcej modeli przetestowano w grupie foteli dla starszaków, która ostatnimi czasy jest przez ADAC traktowana trochę po macoszemu. W ostatnich rundach testowano zaledwie 1-2 modele. Teraz doczekaliśmy się aż pięciu!
Słabe wyniki Silvercross Discover. Do tej pory myślałem, że w tej grupie trudno jest coś zepsuć, ale im się udało. Nie dość, że wyniki samego bezpieczeństwa są mocno poniżej oczekiwań, to doszły jeszcze problemy z tapicerką.
Bez szału również wyniki Kinderkraft Xpand 2, a także, i tu zaskoczenie, Maxi-Cosi Rodifix Pro2. Przyznam, że w tym drugim modelu liczyłem na więcej.
Na koniec Britax Romer Hi-Liner oraz Avova Sora-Fix - te modele wypadły po prostu dobrze.
Na koniec chciałbym przypomnieć, że testy to tylko liczby. Chociaż dają one wyraźny obraz tego, czego można oczekiwać od fotelika, warto pamiętać, że testy zderzeniowe ADAC są symulacją konkretnych sytuacji. W rzeczywistości, w prawdziwych wypadkach, ogromne znaczenie ma dopasowanie fotelika zarówno do dziecka, jak i do samochodu, prawidłowy montaż i wiele wiele najróżniejszych czynników. Każdy fotelik musi być również prawidłowo użytkowany i sprawny, inaczej testy pozostają tylko cyframi w tabeli.
Przed zakupem nie kieruj się wyłącznie wynikami testów. Odwiedź dobry sklep, gdzie będzie możliwość przymiarki i pod okiem fachowców wybierz ten fotelik, który najlepiej pasuje do twojego dziecka, samochodu oraz spełnia twoje potrzeby i możliwości.
W salonach Centrum Fotelików i Wózków zawsze możesz liczyć na naszą pomoc w doborze. Odwiedzając jeden z naszych sklepów stacjonarnych, otrzymacie propozycje rozwiązań optymalnych, dostosowanych do potrzeb, wymagań i możliwości - ostateczny wybór należy jednak do rodzica.