facebook

Testy zderzeniowe ADAC - wyniki rundy jesień 2020

Testy zderzeniowe ADAC - wyniki rundy jesień 2020

Publikacja jesiennej rundy testów ADAC 2020 za nami. Sama ilość przetestowanych modeli, jak również brak w zestawieniu kilku istotnych (naszym zdaniem) fotelików, trochę rozczarowuje, ale pocieszające jest to, że tym razem obyło się bez większych wpadek.

Wyniki rundy wiosennej: TUTAJ

Jak to wygląda od strony praktycznej?

Dwa razy w roku (wiosna i jesień) ADAC w porozumieniu ze swoimi partnerami testuje foteliki samochodowe, wybierając z najpopularniejszych modeli (znajdujących się w sprzedaży) oraz innowacjach. Wyniki publikowane podczas danej rundy obejmują wiele czynników. Począwszy od najważniejszego czyli bezpieczeństwa po testy oraz ocenę takich aspektów jak obsługa, ergonomia, zawartość substancji szkodliwych - wszystko to ma wpływ na ocenę końcową.

O ile w przypadku prób zderzeniowych lub testu na substancje szkodliwe wyniki są raczej jednoznaczne, to warto wiedzieć, że takie elementy jak stabilność w pojeździe, ergonomia czy obsługa, w dużym stopniu są uzależnione od czynników indywidualnych (auto, budowa dziecka itp). Dlatego dla nas najważniejszym wynikiem jest oczywiście ocena bezpieczeństwa oparta o próby zderzenia czołowego przy prędkości 64 km/h (40%) oraz zderzenia bocznego przy 50 km/h (40%), ponieważ jest to bardzo porównywalne. Oprócz tego w skład oceny bezpieczeństwa wchodzi również ocena przebiegu pasa i stabilności w pojeździe (po 10%).

W roku 2020 zarówno wdrożenie testu jak i ocena zostały zmodyfikowane przed ADAC w oparciu o doświadczenie i aktualny stan techniki. Zmiany te oznaczają, że wyniki z poprzednich lat nie są bezpośrednio porównywalne z obecnymi. Niemniej jednak testy referencyjne które przeprowadził ADAC wykazały, że różnice wyników w stosunku do lat poprzednich nie są szczególnie duże co oznacza, że foteliki które otrzymały pozytywne oceny w latach poprzednich w dalszym ciągu można uznać za bezpieczne.

W naszej analizie wykorzystamy wyniki publikowane na stronie austriackiego ÖAMTC – ich publikacje są nieco bardziej szczegółowe i czytelne, a generalnie chodzi o te same testy i produkty. Przetestowane foteliki podzieliliśmy na cztery grupy - odpowiednio do tego dla jakiego dziecka przeznaczony jest dany model. Nas oczywiście interesuje ocena bezpieczeństwa w zderzeniu czołowym i bocznym. Jeśli chcecie sprawdzić pozostałe wyniki (obsługa, ergonomia, zawartość szkodliwych substancji itp.) podsyłam źródło TUTAJ

Przypominamy że niemiecka skala ocen jest odwrotna do naszej rodzimej - im niższa ocena, tym lepszy wynik!

Zakres ocen:

  • 0,5-1,5 - bardzo dobry
  • 1,6-2,5 - dobry
  • 2,6-3,5 - zadowalający
  • 3,6-4,5 - dopuszczający
  • 4,6-5.5 - niedostateczny

1. Fotelik dla noworodka

Miejsce Model fotelika Zderzenie czołowe Zderzenie boczne Ocena średnia
1 Cybex Aton B i-Size 1,0 1,8 1,40
2 Babystyle Oyster Capsule 1,3 1,6 1,45
3 Cybex Aton B i-Size + baza M 1,1 2,1 1,60
4 ABC Design Tulip 0,9 2,4 1,65
5 ABC Design Tulip + baza ISOFIX 0,9 2,5 1,70
6 Babystyle Oyster Capsule + Duofix ISOFIX Base 1,2 2,3 1,75
7 Recaro Salia Elite 2,0 2,0 2,00

Podobnie jak w rundzie wiosennej rywalizacja była bardzo wyrównana. Gratulacje należą się w zasadzie wszystkim producentom. I o ile na wyniki fotelików dla noworodków przetestowanych na wiosnę były nieco wyższe, to w tej rundzie żaden model nie otrzymał oceny niższej niż "dobry".

W kategorii nosidełek warto zwrócić uwagę na model Recaro Salia Elite. Sam model jest następcą fotelika Recaro Zero.1 Elite i jest to obecnie produkt jedyny w swoim rodzaju. Salia Elite to produkt, który będąc jednocześnie siedziskiem przeznaczonym dla dzieci od około roku, posiada dodatkowy przenośny moduł (nosidełko) służący do przewożenia noworodka - ten wpina się w całą konstrukcję. W ten sposób jeden fotelik może służyć dziecku od urodzenia do około 4 roku życia. 

2. Fotelik dla malucha

Miejsce Model fotelika Zderzenie czołowe Zderzenie boczne Ocena średnia
1 Joie i-Spin Safe 1,0 0,8 1,00
2 BeSafe iZi Modular X1 + baza Modular 2,0 1,3 1,65
3 Nuna Prym 2,1 1,4 1,75
4 Recaro Salia 2,0 2,0 2,00
5 Maxi-Cosi Mica 2,6 3,3 2,96

Jeśli chodzi o testy ADAC to firma Joie może ten rok uznać za niezwykle udany, jeśli nie przełomowy. Model i-Spin Safe otrzymał rewelacyjny wynik zarówno za czołówkę jak i zderzenie boczne. Dla osób niewtajemniczonych i-Spin Safe to bliźniacza konstrukcja modelu i-Spin 360 z tą różnicą, że ten pierwszy pozwala na przewożenie dziecka wyłącznie tyłem do kierunku jazdy. Taka zmiana pozwoliła na podniesienie oceny i tak rewelacyjnego i-Spina 360.

Modyfikacje, jakie zaszły w modelu Nuna Prym w stosunku do poprzednika - Nuna Rebl Plus, zaowocowały lepszym wynikiem w teście zderzenia bocznego. Dzięki temu Prym dołączył do grona najlepszych fotelików w swojej kategorii.

Gratulacje należą się również firmom Recaro i BeSafe. Zarówno model Salia (następna Recaro Zero.1) jak i iZi Modular X1 (następna iZi Modular) wypadły bardzo dobrze.

Rozczarowaniem tej rundy i sporym zaskoczeniem jest jednak wynik Maxi-Cosi Mica. Jest on pozytywny, ale po tym producencie spodziewaliśmy się czegoś więcej, zwłaszcza, że jest to jeden z wiodących producentów na rynku.

3. Fotelik "uniwersalny" 0-36 lub 9-36 kg

Miejsce Model fotelika Zderzenie czołowe Zderzenie boczne Ocena średnia
1 Britax Römer Advansafix i-Size 3,2 1,8 2,50
2 Renolux Olymp i-Size 3,3 2,1 2,70
3 Avova Sperling i-Size 3,6 2,4 3,00

Rzadko zdarza się, żeby fotele w dużych przedziałach wagowych wypadały w testach wybitnie, ale zasadniczo warto podkreślić fakt, że w tej rundzie żaden z producentów nie zaliczył jakiejś poważnej wtopy. Choć w przypadku modelu Avova Sperling wyniki czołówki pozostawia jednak nieco do życzenia, a Britax-Roemer chyba liczył na więcej...

Porównując wyniki, jakie uzyskał model Advansafix i-Size z wynikami modelu Advasnafix IV R (konstrukcyjnie to te same foteliki - różnice dotyczą homologacji) to rozbieżności są stosunkowo niewielkie (w przypadku modelu IV R 2,9 - czołówka i 1,9 - zderzenie boczne). Bardzo prawdopodobne, że na nieco słabszy wynik czołówki wpływ miały zmiany wprowadzone przez ADAC w kryteriach testów. Nie wiadomo również dlaczego o cały punkt gorzej oceniona została "stabilność w pojeździe", co ostatecznie zaważyło na tym, że w końcowej ocenie bezpieczeństwa Advansafix i-Size otrzymał 3/5 (w modelu Advansafix IV R było to 4/5) Nie mniej jednak Britax w dalszym ciągu ma w swojej ofercie jedną z najlepszych propozycji w tej kategorii a Advansafix i-Size jest jednym z najmocniejszych graczy w swojej grupie.

4. Fotelik dla starszaka

Miejsce Model fotelika Zderzenie czołowe Zderzenie boczne Ocena średnia
1 Maxi-Cosi Morion 2,8 2,4 2,6

Jeśli chodzi o fotelik dla starszaka, to tutaj najbardziej wieje nudą. Maxi-Cosi Morion wypał pozytywnie choć szkoda, że nie ma go z czym porównać. ADAC sprawdził zaledwie jeden model i jest to raczej zaskoczenie.


Oczywiście jak zwykle przypomnę, że żaden fotelik z testami nie zadziała, jeśli nie pasuje do auta i do dziecka. Testy pokazują tylko pewną symulację tego, jak dany model jest w stanie zadziałać podczas zderzenia. Efektywność danego modelu zależy od szeregu czynników, związanych z prawidłowym montażem oraz dopasowaniem do dziecka i auta dlatego przed wybraniem konkretnego produktu polecamy wizytę w salonach specjalizujących się w doborze fotelików. Pamiętajcie, że w sklepach stacjonarnych Centrum Fotelików zawsze możecie liczyć na naszą pomoc w kwestii wyboru odpowiedniego fotelika, a uzyskane info jest rzetelne i nie ma na celu wciśkania Wam czegokolwiek na siłę.

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl