Za nami publikacja pierwszej w tym roku rundy testów zderzeniowych ADAC 2023. Jak zawsze sprawdzone zostały najpopularniejsze modele z poszczególnych grup wzrostowych i wagowych. Wyniki jak to wyniki - mają to do siebie, że jedne są wyższe inne niższe, ale tym razem obyło się bez wpadek w kwestii samego bezpieczeństwa, choć myślę, że po części modeli spodziewaliśmy się lepszych rezultatów.
Testy zderzeniowe ADAC jesień 2022: TUTAJ
Testy zderzeniowe ADAC wiosna 2022: TUTAJ
Testy zderzeniowe ADAC jesień 2021: TUTAJ
Testy zderzeniowe ADAC wiosna 2021: TUTAJ
Fotelik samochodowy z testami ADAC - jak to wygląda w praktyce
Co roku na wiosnę i jesień ADAC wraz z najważniejszymi partnerami wybiera fotele z różnych grup homologacyjnych. Wybór produktów uzależniony jest w całości od decyzji ADAC, co oznacza, że to nie producenci "wysyłają" fotelik samochodowy na testy. Są one wybierane w dużym oparciu o udział danego modelu w swoim segmencie na rynku oraz jego innowacyjności. Na wynik ogólny jaki ADAC publikuje na swojej stronie składa się ocena bezpieczeństwa, obsługi, ergonomii oraz badanie na zawartość substancji szkodliwych - ten ostatni parametr rzutuje na całą ocenę końcową.
Negatywna ocena fotelika w przypadku badania na zawartość szkodliwych substancji powoduje, że cały wynik ogólny otrzymuje ocenę negatywną, niezależnie od tego jak dany model wypadł w kontekście bezpieczeństwa.
Samo bezpieczeństwo to 50 % całej oceny fotelika. W skład tego wchodzi test zderzenia czołowego przy prędkości 64 km/h (40%), test zderzenia bocznego przy prędkości 50 km/h (40%), oraz ocena przebiegu pasa oraz stabilności fotelika (po 10%).
Kliknij TUTAJ i zobacz nasze rankingi w których wybieramy najlepszy fotelik samochodowy
My w naszym artykule posiłkujemy się wynikami publikowanymi na stronie austriackiego partnera ADAC jakim jest instytut ÖAMTC - ich wyniki są bardziej szczegółowe co powala na dokładniejsze zapoznanie się z ocenami poszczególnych parametrów. Kolejność przetestowanych fotelików ustaliliśmy na podstawie średniej arytmetycznej wyniku zderzenia czołowego i bocznego. Jeśli interesuje Was jaką ocenę dany model osiągnął w pozostałych kategoriach odsyłam do źródła TUTAJ.
Zakres ocen (oceny niemieckie więc im niższa wartość tym lepiej):
- 0,5-1,5 - bardzo dobry
- 1,6-2,5 - dobry
- 2,6-3,5 - zadowalający
- 3,6-4,5 - dopuszczający
- 4,6-5.5 - niedostateczny
Fotelik dla noworodka - testy ADAC 2023
Miejsce | Model fotelika | Zderzenie czołowe | Zderzenie boczne | Ocena średnia |
1. | Joie i-Snug 2 + baza i-Base Advanced | 1,1 | 1,6 | 1,35 |
2. | Joie i-Snug 2 | 0,9 | 1,8 | 1,35 |
3. | Nuna Arra Next + Base Next | 1,2 | 2,0 | 1,60 |
4. | Joie Calmi + baza Encore | 3,3 | 0,9 | 2,1 |
Zaledwie trzy przetestowane modele w kategorii fotelik dla noworodka to efekt mniejszej ilość nowych produktów w tej grupie. Nie mniej Joie wypadł bardzo dobrze i i-Snug 2 dołączył do grona wysoko ocenionych modeli w portfolio tego producenta. Dość słabo w teście czołówki wypadł Joie Calmi ale zasadniczo jest to gondola więc rozwiązanie raczej specyficzne jeśli chodzi o względy bezpieczeństwa więc sam wynik nie jest dla mnie zdziwieniem.
Liczę, na to, że w następnej rundzie ADAC przetestuje: Britax Romer Baby-Safe 5Z, Avionaut Pixel Pro 2.0 C, czy choćby Maxi-Cosi Pebble 360 Pro. Są to nowości w ofertach tych producentów więc siłą rzeczy na testy przyjdzie nam poczekać przynajmniej do jesieni.
Fotelik dla malucha do 105 cm - testy ADAC 2023
Miejsce | Model fotelika | Zderzenie czołowe | Zderzenie boczne | Ocena średnia |
1. | Joie i-Harbour + i-Base Encore | 1,9 | 1,0 | 1,45 |
2. | Bugaboo Owl by Nuna + 360 Isofix base by Nuna | 2,1 | 1,1 | 1,60 |
3. | Kinderkraft i-Guard | 2,0 | 1,9 | 1,95 |
4. | Jane iKonic R | 1,9 | 2,2 | 2,05 |
5. | Britax Romer Dualfix M Plus | 2,1 | 2,1 | 2,1 |
6. | Britax Romer Dualfix Plus | 2,1 | 2,1 | 2,1 |
7. | Maxi-Cosi Mica Eco | 1,9 | 2,4 | 2,15 |
8. | BeSafe iZi Twist M | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
W kategorii fotelik dla malucha do 105 cm same obrotówki. Wszystkie zaliczyły naprawdę dobre wyniki i trudno się tutaj do kogokolwiek przyczepić. Wyjątkiem jest BeSafe. Model iZi Twist M co prawda otrzymał najwyższe wyniki w tej kategorii jeśli chodzi o bezpieczeństwo (co nie jest niczym nadzwyczajnym ponieważ jest to fotelik tyłem do kierunku jazdy bez opcji ustawienia przodem) ale ADAC dopatrzyło się zawartości naftalenu w tapicerce stąd negatywna ocena ogólna.
W dalszym ciągu nie doczekaliśmy się testów modelu BeSafe iZi Turn. Przynajmniej do jesieni przyjdzie nam również poczekać na testy modelu Cybex Sirona Gi i-Size oraz Maxi-Cosi Pearl 360 Pro.
Fotelik dla malucha do 125 cm - testy ADAC 2023
Miejsce | Model fotelika | Zderzenie czołowe | Zderzenie boczne | Ocena średnia |
1. | BeSafe Stretch B | 0,9 | 1,1 | 1,00 |
2. | Avionaut Sky 2.0 | 1,4 | 1,2 | 1,30 |
3. | Recario Salia 125 Kid | 3,1 | 2,0 | 2,55 |
Wysokie wyniki jakie osiągnęły BeSafe Stretch B oraz Avionaut Sky 2.0 po raz kolejny potwierdzają wysoką skuteczność jaką w wypadku zapewnia fotelik tyłem do kierunku jazdy. Nieco słabiej wypadł Recaro Salia 125 Kid - choć jest to opcja po pierwsze dwukierunkowa po drugie wymagająca przejścia na zapięcie dziecka pasem samochodowy powyżej 105 cm, co ostatecznie wpłynęło a niższy wynik czołówki. Nie mniej wyniki nadal są pozytywne.
Fotelik dla starszaka - testy ADAC 2023
Miejsce | Model fotelika | Zderzenie czołowe | Zderzenie boczne | Ocena średnia |
1. | Cybex Solution G i-Fix | 2,3 | 1,4 | 1,85 |
2. | Nuna Aace LX | 2,3 | 1,5 | 1,90 |
3. | Swandoo Charlie | 3,0 | 1,1 | 2,05 |
4. | Britax Romer Discovery Plus | 2,0 | 2,5 | 2,25 |
5. | Britax Romer Adventure Plus | 2,1 | 2,5 | 2,30 |
Po niemal dwóch latach doczekaliśmy się testów modelu Solution G i-Fix - wynik nie jest dla nas zaskoczeniem. Cybex nie zaliczył do tej pory żadnego faux pas w kwestii bezpieczeństwa. Bardzo dobre noty zgarną również Nuna Aace LX.
Zawiódł mnie jednak fotelik Swandoo Charlie - po foteliku za ponad 1200 zł spodziewałem się lepszej oceny w czołówce. Zarówno Britax Romer Discovery Plus jak i Adventrue Plus wypadły jak dla mnie zgodnie z oczekiwaniami - może to nie jest szczyt możliwości tego producenta, ale za tą cenę trudno zbliżyć się do wyniku Kidfix i-Size
Biorąc pod uwagę nowości w tej grupie mam nadzieję, że na jesień poznamy wyniki modeli Cybex Solution T i-Fix oraz Maxi-Cosi Rodifix
Oczywiście nie byłbym sobą gdybym nie nadmienił, że same testy to nie wszystko. Fotelik musi zostać prawidłowo dobrany do dziecka i auta. Musi być też prawidłowo użytkowany. Bez tego nawet najlepszy model na niewiele się zda. Zanim zdecydujesz się na konkretny produkt nie sugeruj się tylko i wyłącznie testami. Podjedź do dobrego sklepu, w którym będzie możliwość przymiarki.
W salonach Centrum Fotelików zawsze możecie liczyć na naszą pomoc w doborze. Odwiedzając nasz sklep otrzymacie propozycje rozwiązań optymalnych i opartych o wasze potrzeby, wymagania i możliwości - ostateczny wybór jest jednak zawsze po stronie rodzica.