Zanim przejdziemy do konkretów lekkie wprowadzenie, jako że fotelik samochodowy w tym przedziale (9-36 kg) to stosunkowo trudny temat, biorąc pod uwagę fakt, że zgodnie z zamysłem takiego fotelika ma on być odpowiedni zarówno dla dziecka od około roku jak i dla starszaka w wieku 10-12 lat. Tak duży przedział to dla producentów fotelików wyzwanie nie tylko ze względu na to jak zmieniają się dzieci pod względem fizycznym, ale również mentalnym. Nie dziwi zatem fakt, że w wielu przypadkach siedzisko takie będzie swego rodzaju kompromisem, a fotelik nie będzie w stanie odpowiedzieć na wszystkie potrzeby jeżdżącego w nim pasażera.
W teorii fotelik do 18 kg będzie zdecydowanie lepszym wyborem dla dzieci do 4 lat, a model z grupy 15-36 kg najlepszym wyborem dla dzieci 4-12 lat. W teorii, bo koniec końców zdarzają się sytuacje, kiedy fotelik 9-36 kg będzie bardziej optymalnym wyborem niż model z innej grupy wagowej. Oczywiście pod warunkiem, że pasuje on do dziecka i auta.
Generalnie, nie mamy na celu zachęcać Was lub zniechęcać do kupna fotelika z grupy 9-36 kg. Taki wybór jest zawsze kwestią indywidualną, na którą składa się naprawdę wiele czynników. Zachęcamy natomiast do przymiarki, która pozwoli Wam poznać dobre i złe strony takiego produktu, jak również to na ile jest to rzeczywiście odpowiedź na Wasze oczekiwania i potrzeby.
Tyle tytułem wstępu :)
Dla tych z Was, których wybór padnie na fotelik z grupy 9-36 kg, przygotowaliśmy ranking najlepiej ocenionych w testach zderzeniowych ADAC fotelików. Do zestawienia tak jak w przypadku poprzednich rankingów, posiłkowaliśmy się wynikami jakie dany model osiągnął w zderzeniu czołowym i bocznym, korzystając z uprzejmości i dokładnych danych publikowanych przez ÖAMTC. Jeśli któreś z modeli osiągnęły taki sam uśredniony wynik, o kolejności w rankingu decydował rok w którym wykonywane były testy - im świeższe testy, tym wyższa pozycja. Skala ocen testów zaczyna się od 0,5 a kończy na 5,5, a jak pewnie pamiętacie z naszych poprzednich wpisów, niemiecka skala ocen jest odwrotna, a zatem im wynik niższy, tym ocena lepsza, a fotel w naszym rankingu trafia wyżej.
PS. Nie zdziwcie się widząc tu oceny, które nie są tak wybitne jak w przypadku fotelików typu RWF (tyłem do kierunku jazdy). Ta grupa wagowa tak już ma, że bardzo duży rozstrzał wagowy, kilka wariantów montażowych, zmiana systemu zapięcia dziecka itp. ma wpływ na wyniki w testach ADAC.
Omówienie wyników testów ADAC w 2019 roku możecie znaleźć klikając tutaj: WIOSNA / JESIEŃ
Miejsce
|
Model
|
Zderzenie czołowe
|
Zderzenie boczne
|
Ocena średnia
|
1
|
Britax Römer Advansafix IV R |
2,9 |
1,9 |
2,4 |
2
|
Recaro Young Sport Hero |
3,0 |
2,0 |
2,5 |
3
|
Britax Römer Advansafix III SICT |
2,7 |
2,6 |
2,65 |
4
|
Britax Römer Evolva 1-2-3 SL SICT |
3,1 |
2,4 |
2,75 |
5
|
Joie Bold |
3,4 |
2,2 |
2,8 |
6
|
Maxi Cosi Titan PRO |
3,2 |
2,8 |
3,0 |
7
|
Concord Vario XT 5 |
2,9 |
3,1 |
3,0 |
8
|
Klippan Triofix (z bazą ISOFIX) |
2,4 |
3,8 |
3,1 |
9
|
Chicco YouniverseFix |
2,9 |
3,8 |
3,35 |
1. Britax Römer Advansafix IV R Czwarta generacja popularnego fotelika 9-36 kg, zaprezentowała się bardzo dobrze na tle wszystkich przedstawicieli tej grupy wagowej. Advansafix IV R to pierwszy fotelik ze zintegrowaną uprzężą który otrzymał ocenę ogólną 4 w testach ADAC w grupie I, II i III (9-36 kg)
|
Zalety |
Wady |
-
najlepszy wynik rankingu za zderzenie boczne (na podstawie testów ADAC)
-
regulacja pochylenia siedziska możliwa w trackie jazdy
-
wbudowany w siedzisko system SICT
- dodatkowa prowadnica pasa biodrowego w grupie 15-36 kg (system Secure Guard)
-
system Pivot Link
-
Premium Line Made in Germany
-
mocny i stabilny montaż za pomocą ISOFIX + Top Tether
- stosunkowo kompaktowe wymiary zewnętrzne siedziska
|
|
2. Recaro Young Sport Hero Jeden z najpopularniejszych modeli 9-36 kg, który od wielu lat utrzymuje się w ścisłej czołówce najbezpieczniejszych foteli tej grupy wagowej. Siedzisko Young Sporta pochwalić się może wysoką ergonomią, a także szybkim i intuicyjnym montażem.
|
Zalety |
Wady |
-
szybki i intuicyjny montaż fotelika za pomocą pasa samochodowego
- prowadnice siedziska gwarantujące bardzo dobry przebieg pasa biodrowego podczas zapięcia dziecka w grupie 15-36 kg
-
bardzo dobre wyniki ADAC w zderzeniu bocznym
- uprząż fotelika w systemie HERO, zapobiegająca zsuwaniu się pasów naramiennych u dziecka
-
dodatkowa wkładka redukcyjna na siedzisku dla drobniejszych dzieci
- szerokie siedzisko i oparcie
|
|
3. Britax Römer Advansafix III SICT o ile Britax wprowadził już do sprzedaży następce tego fotelika - Advansafix IV R to wyniki w testach bezpieczeństwa tego modelu nadal utrzymując go w ścisłej czołówce tej grupy wagowej.
|
Zalety |
Wady |
-
stosunkowo dobre wychylenie oparcia fotelika
-
system SICT
-
zagłówek w kształcie listery V dla lepszej stabilizacji główki dziecka podczas snu
- dodatkowa prowadnica pasa biodrowego w grupie 15-36 kg (system Secure Guard)
-
system Pivot Link
-
mocny i stabilny montaż za pomocą ISOFIX + Top Tether
-
stosunkowo kompaktowe wymiary zewnętrzne siedziska
- stosunkowo wąskie i krótkie siedzisko, co może być nieco problematyczne w przypadku najstarszych dzieci
|
|
4. Britax Römer Evolva 1-2-3 SL SICT Kolejny model 9-36 kg pod marką Britax w rankingu pokazuje tylko ich upór w dążeniu do stworzenia najbardziej optymalnego rozwiązania dla tej grupy wagowej. Jeden z niewielu przedstawicielu tej grupy, wyposażony w dwa systemy montażu (ISOFIX + pas samochodowy lub sam pas samochodowy)
|
Zalety |
Wady |
-
obszerne i szerokie siedzisko
-
wbudowany w siedzisko system SICT
-
2 systemy montażu: ISOFIX + pas samochodowy lub sam pas samochodowy
-
wysoko podnoszone pasy wewnętrzne w grupie wagowej 9-18 kg
-
zagłówek w kształcie listery V dla lepszej stabilizacji główki dziecka podczas snu
-
Premium Line Made in UK
- system sygnalizujący prawidłowe napięcie pasów wewnętrznych
|
-
brak wkładki redukcyjnej w zestawie z fotelikiem (dostępna jako osobne akcesorium)
-
stosunkowo niewielki zakres regulacji odchylenia (możliwe tylko podczas montażu)
-
utrudniony dostęp do mechanizmu regulacji wysokości zagłówka w przypadku zainstalowanego fotelika
|
5. Joie Bold Bold to fotelik, który zdecydowanie wyróżni się na tle konkurencji możliwością wykorzystywania uprzęży wewnętrznej aż do 25 kg, a także bardzo dobrym stosunkiem ceny do oferowanych rozwiązań.
|
Zalety |
Wady |
- pięciopunktowa uprząż wewnętrzna, z której korzystać można aż do 25 kg
-
cena (najtańszy w rankingu)
-
wkładka redukcyjna pozwalająca na prawidłowe zapięcie drobniejszych pasażerów
-
dodatkowy system ochrony bocznej
-
bardzo wysoko podnoszone pasy wewnętrzne w grupie wagowej 9-25 kg
-
regulacja pochylenia siedziska możliwa w trackie jazdy
-
mocny i stabilny montaż za pomocą ISOFIX + Top Tether + pas samochodowy
- uchwyt na kubek w zestawie z fotelikiem
|
- stosunkowo wąskie i krótkie siedzisko może być nieco problematyczne w przypadku najstarszych dzieci
|
6. Maxi-Cosi Titan PRO foteliki Maxi-Cosi od lat mogą pochwalić się nie tylko wysokimi ocenami w testach bezpieczeństwa, ale również świetną ergonomią i wygodą zarówno dla dziecka jak i rodzica.
|
Zalety |
Wady |
-
system AirProtect wbudowany w zagłówek
-
technologia G-Cell - dodatkowa ochrona boczna
- system Easy In - pasy wewnętrzne rozchylają się ułatwiając wkładanie i wyciąganie dziecka
-
wkładka redukcyjna pozwalająca na prawidłowe zapięcie drobniejszych pasażerów
-
mocny i stabilny montaż za pomocą ISOFIX + Top Tether
-
regulacja pochylenia siedziska możliwa w trackie jazdy
- uchwyt na kubek w zestawie z fotelikiem
|
|
7. Concord Vario XT 5 Vario XT 5 to jeden z niewielu przedstawicieli tej grupy wagowej, który fizycznie rośnie razem z dzieckiem. Poza wkładką redukcyjną siedzisko fotelika zostało zaprojektowane tak, aby ramiona rozszerzały się wraz z podnoszeniem zagłówka, oferując tym samym optymalną ilość miejsca odpowiednio do budowy malucha.
|
Zalety |
Wady |
-
system VARIOSIZE - ramiona fotelika rozszerzają się wraz z podnoszeniem zagłówka w grupie 15-36 kg
-
dobra cyrkulacja powietrza dzięki otwartej konstrukcji fotelika
-
mocny i stabilny montaż za pomocą ISOFIX + Top Tether
-
fotelik objęty programem ochrony powypadkowej
- rozszerzona (4 letnia) gwarancja
-
możliwość regulacji wysokości siedziska względem zagłówka w grupie 9-18 kg
-
prowadnice pasa biodrowego w grupie 15-36 kg
|
|
8. Klippan Triofiix Recline Comfort Triofix to zdecydowanie jeden z najbardziej unikalnych pod kątem technicznym fotelików. Oferuje on nie tylko możliwość ustawienia siedziska w obu kierunkach tyłem (RWF) i przodem (FF) w grupie 9-18 kg, ale również montaż za pomocą ISOFIX lub 3 pkt pasa samochodowego.
|
Zalety |
Wady |
-
możliwość zapięcia siedziska tyłem lub przodem do kierunku jazdy w grupie 9-18 kg
- najlepszy wynik w rankingu za zderzenie czołowe
-
wkładka redukcyjna pozwalająca na prawidłowe zapięcie drobniejszych pasażerów
-
instalacja na bazie montażowej za pomocą systemu ISOFIX lub 3 pkt pasa samochodowego
-
wysoko podnoszony zagłówek wraz z pasami w grupie 9-18 kg
- brak możliwości regulacji odchylenia w przypadku ustawienia przodem do kierunku jazdy
|
|
9. Chicco YouniverseFix YouniverseFix to fotelik niepozorny, ale oferujący dość spore możliwości. Poza siedziskiem wyposażonym we wkładkę redukcyjną dla mniejszych dzieci, fotelik pozwala na regulacje odchylenia w trakcie jazdy, a do tego może zostać zapięty na dwa sposoby: ISOFIX + Top Tether lub 3 pkt pas samochodowy
|
Zalety |
Wady |
-
regulacja pochylenia siedziska, możliwa w trakcie jazdy
-
możliwość montażu na dwa sposoby: ISOFIX + Top Tether lub 3 pkt pas samochodowy
-
wkładka redukcyjna pozwalająca na prawidłowe zapięcie drobniejszych pasażerów
-
wysoko podnoszony zagłówek wraz z pasami w grupie 9-18 kg
- dodatkowa prowadnica pasa biodrowego w grupie 15-36 kg
|
|
Powyższy ranking to zestawienie najlepszych według nas fotelików grupy 9-36 kg, opaty na wynikach za bezpieczeństwo w testach ADAC (link do źródła TUTAJ), dlatego każdy z nich jest warty uwagi, pod warunkiem, że jest dobrze dopasowany do dziecka, auta, a także prawidłowo zainstalowany. W związku z tym standardowo przypominamy, że żaden ranking nie dobierze Wam fotelika! Zachęcamy zatem do wizyty w profesjonalnych sklepach zajmujących się bezpieczeństwem dzieci. Nawet najlepszy model, który otrzymała ocenę 5 w testach ADAC nie zapewni bezpieczeństwa, jeśli będzie źle dobrany do dziecka, auta lub nieprawidłowo zamontowany w samochodzie.