facebook

Testy zderzeniowe ADAC - ranking wiosna 2019

Testy zderzeniowe ADAC - ranking wiosna 2019

Publikacja najnowszych wyników testów zderzeniowych przeprowadzanych przez ADAC oraz stowarzyszone z nim organizacje jak co roku wywołuje dyskusję. Tegoroczna wiosenna runda nie przyniosła niestety zbyt wielu niespodzianek. Co prawda jeden fotelik poszybował w przestrzeń, a w innym manekin wykonał salto wsteczne, nie mniej jednak można uznać, że większość producentów wykonała dobrą robotę.

Gdyby ktoś nie wiedział co ten osławiony ADAC robi, żeby sprawdzić bezpieczeństwo danej konstrukcji, to już śpieszę donieść :) Samo bezpieczeństwo (ocena bezpieczeństwa stanowi 50% oceny końcowej) danego modelu sprawdzane jest na podstawie testu zderzenia czołowego przy prędkości 64 km/h oraz zderzenia bocznego - 50 km/h. Bada się też przebieg pasa i stabilność w pojeździe. Skala testów jest 5-cio stopniowa (zaczyna się od 0,5 a kończy na 5,5) a że Niemcy zawsze muszą wyróżnić się w tłumie, im niższy wynik tym lepiej. Dodatkowo ADAC testuje takie kwestie jak obsługa, ergonomia i zawartość szkodliwych substancji w produkcie, co również ma wpływ na ocenę końcową fotelika.

Przy naszej analizie będziemy posiłkować się wynikami publikowanymi na stronie austriackiego ÖAMTC, który ściśle współpracuje z ADAC – ich publikacje są nieco bardziej szczegółowe i czytelne, a generalnie chodzi o te same testy i produkty. Nasza analiza zostanie podzielona na 4 grupy - zgodnie z tym dla jakiego dziecka przeznaczony jest fotelik. Nas oczywiście interesuje ocena bezpieczeństwa w zderzeniu czołowym i bocznym. Gdyby interesowałyby Was pozostałe wyniki (obsługa, ergonomia, zawartość szkodliwych substancji itp) odsyłam do źródełka TUTAJ :) Przypominamy - im niższa ocena, tym lepszy wynik!

1. Fotelik dla noworodka

Miejsce Model fotelika Zderzenie czołowe Zderzenie boczne Ocena średnia
1 Maxi-Cosi Jade + baza 3wayFix 1,4 0,7 1,05
2 Cloud Z i-Size 1,5 1,0 1,25
3 Peg Perego Primo Viaggio i-Size + baza 1,3 1,2 1,25
4 Babystyle Oyster Carpace Infant 1,2 1,6 1,4
5 Maxi-Cosi Pebble Pro i-Size 1,4 1,6 1,5
6 Avionaut Pixel 1,0 2,2 1,6
7 Cloud Z i-Size + baza "Z" 1,9 1,4 1,65
8 Baby Jogger City Go i-Size 1,5 1,9 1,7
9 Maxi-Cosi Pebble Pro i-Size + baza 3wayFix 1,6 1,9 1,75
10 Avionaut Pixel + baza IQ 1,5 2,2 1,85
11 Inglesina Darvin i-Size 1,5 2,2 1,85
12 Maxi-Cosi Pebble Pro i-Size + baza FamiliFix One 1,7 2,1 1,9
13 Nania Beone SP 1,4 3,2 2,3
14 Baby Jogger City Go i-Size + baza i-Size 2,8 1,9 2,35
15 Inglesina Darvin i-Size + baza i-Size 1,7 3,2 2,45
16 Babystyle Oyster Carpace Infant + baza Duofix i-Size 5,5 1,9 3,7
17 Chicco Oasys i-Size Bebecare + baza i-Size 5,5 3,7 4,6

Bardzo duże gratulacje należą się Maxi-Cosi. Gondola Jade wypadała rewelacyjnie zarówno w czołówce jak i w teście zderzenia bocznego. I choć wiele osób nadal patrzy na to rozwiązanie z dystansem, tegoroczne wyniki testów pokazały, że gondola może być równie bezpieczna jak klasyczny fotelik. Co do modelu Pebble Pro - tutaj raczej nie było mowy o niespodziance. Bezpieczeństwo tego modelu znamy już z wersji Pebble Plus więc była to raczej formalność jako, że różnice techniczne pomiędzy tymi modelami są w zasadzie kosmetyczne.

Bardzo dobrze wypada też Cybex Cloud Z i-Size - nosidełko z funkcją obrotu siedziska (pod warunkiem montażu na bazie ISOFIX) choć wynik również nie jest zaskoczeniem, biorąc pod uwagę to, że Cybex od wielu lat utrzymuje się w ścisłej czołówce najbezpieczniejszych foteli na świecie. 

Duże gratulacje należą się także firmie Avionaut - model Pixel przetestowany zarówno z bazą jak i bez pokazał, że Polak potrafi zrobić dobry i bezpieczny fotelik. Mamy nadzieje, że Avionaut pójdzie za ciosem i w przyszłości doczekamy się kolejnych sukcesów, a klienci wykażą się patriotyzmem gospodarczym i docenią zaangażowanie i sukcesy marki.

Nie popisało się za to Chicco. W modelu Oasys i-Size zawiódł zamek krokowy, który nie wytrzymał przeciążenia i został wyrwany z konstrukcji. Podobny problem pojawił się w modelu Babystyle Oyster Carpance Infant - choć tutaj problem tkwił w bazie ISOFIX, z której fotelik zwyczajnie się wypiął podczas testu zderzenia czołowego. Montowany na pasy wypada całkiem dobrze. Uspokajamy - żaden z tych modeli nie jest oferowany w sklepach Centrum Fotelików.

2. Fotelik dla malucha

Miejsce Model fotelika Zderzenie czołowe Zderzenie boczne Ocena średnia
1 Cybex Sirona Z R i-Size + baza "Z" 1,7 1,2 1,45
2 BeSafe iZi Modular RF i-Size + baza Modular 1,7 1,4 1,55
3 Nachfloger Hy5.1 TT 1,9 1,6 1,75
4 Cybex Sirona Z i-Size + baza "Z" 2,4 1,3 1,85
5 Britax Römer Max-Way Plus 1,9 1,9 1,9
6 Nuna Norr 1,6 2,3 1,95
7 Maxi-Cosi TobiFix 2,6 2,2 2,4
8 Maxi-Cosi Pearl Pro i-Size + baza 3wayFix 2,3 2,7 2,5
9 PegPerego Viaggio FF105 + baza i-Size 2,3 3,2 2,75
10 Heyner Multifix Twist 3,7 2,9 3,3
11 Giordani Galaxy 012 4,8 3,8 4,3

Nie jest raczej żadnym zaskoczeniem, że górę tabeli okupują foteliki RWF. Ciekawą zależność pomiędzy oceną bezpieczeństwa możemy zaobserwować na przykładzie przetestowanych w tej rundzie fotelików Cybex. Modele Sirona Z i Sirona Z R to w zasadzie jeden fotelik, z tą różnicą że ten drugi przez cały okres użytkowania ustawiony jest wyłącznie tyłem do kierunku jazdy. (Sirona Z może zostać zapięta w obu kierunkach). 

Nie dziwi też bardzo wysoki wynik BeSafe iZi Modular RF który tylko minimalnie przegrywa ze zwycięzcą tej grupy. Model ten wraz z kolejnym wysoko ocenionym w tej rundzie fotelikiem Nuna Norr i Britax Römer Max-Way Plus (jakkolwiek ADAC negatywnie ocenia skomplikowany montaż Max-Way Plus to samo bezpieczeństwo jest tu na bardzo wysokim poziomie) dołącza do wąskiego grona fotelików które poszczycić mogą się zarówno wysokimi notami w testach ADAC jak i zaliczonym Test Plus, o których pialiśmy w jednym z naszych poprzednich wpisów TUTAJ

Jak co roku bez zastrzeżeń w kwestii bezpieczeństwa zaprezentowało się Maxi-Cosi. Zarówno Pearl PRO jak i TobiFix otrzymały ocenę "dobry" za bezpieczeństwo, choć w przypadku tego drugiego okazało się, że ADAC ma pewne zastrzeżenia co do materiału z którego wykonana została tapicerka. Efekt dla TobiFix przewidywalny - "pała".

Bardzo dobry wynik osiągnął też dmuchany fotelik Nachfloger Hy5.1 TT, który jest swego rodzaju unikatem na naszym rynku europejskim zważywszy także na ocenę w obecnej rundzie.

3. Foteliki dla starszych dzieci

Miejsce Model fotelika Zderzenie czołowe Zderzenie boczne Ocena średnia
1 Britax Römer Kidfix III M 2,2 1,2 1,7
2 Britax Römer Adventure 2,9 2,3 2,6
3 Safety 1st Road Fix 3,0 3,0 3,0

Niestety co do tej grupy to ADAC się specjalnie nie napracowało. I choć Britax Römer Kidfix III ze swoimi wynikami wskakuje do ścisłej czołówki najlepszych fotelików 15-36 kg (więcej o tej grupie pisaliśmy TUTAJ,) to w obecnej rundzie nie miał on wielkiej konkurencji.

4. Foteliki "uniwersalne" 0-36 lub 9-36 kg

Miejsce Model fotelika Zderzenie czołowe Zderzenie boczne Ocena średnia
1 Britax Römer Advansafix IV R 2,9 1,9 2,4
2 Maxi-Cosi Titan PRO 3,2 2,8 3,0
3 Apramo All Stages 4,2 3,2 3,7

Grupy 0-36 lub 9-36 kg rządzą się swoimi prawami i jako takie zawsze wypadają w testach słabiej w porównaniu z fotelikami w mniejszych przedziałach wagowych. Niemniej jednak Britax Römer Advansafix IV R wypadł bardzo dobrze, co potwierdza ostatecznie mocną pozycję tej marki na rynku europejskim.

Choć sama ocena Maxi-Cosi Titan PRO jest pozytywna, zwłaszcza patrząc na całokształt tego jak oceniane są foteliki w tej grupie wagowej, ale nie ukrywamy, że po tym producencie spodziewaliśmy się nieco więcej.

Podsumowując - w majowej rundzie testów zabrakło kilku modeli, na które czekaliśmy i ciężko mówić tu o zaskoczeniach, ale kilka fotelików takich jak chociażby Cybex Sirona Z, Britax Romer Kidfix III M, czy Avionaut Pixel i ich wysokie oceny rozwiały wątpliwości wielu sprzedawców i klientów dotyczących bezpieczeństwa tych produktów. 

Następna runda w listopadzie - stay tuned! :)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl