Ranking "Najlepszy fotelik tyłem do kierunku jazdy RWF" wg Centrum Fotelików 2018

Ranking "Najlepszy fotelik tyłem do kierunku jazdy RWF" wg Centrum Fotelików 2018

Do tego, że foteliki samochodowe tyłem do kierunku jazdy RWF (ang. Rear Way Facing) są obecnie najbezpieczniejszym sposobem na przewożenie dziecka w zasadzie nie trzeba nikogo przekonywać. Jeszcze parę lat temu na polskim rynku znaleźlibyście zaledwie kilka modeli w których maluch mógł podróżować tyłem dłużej niż do 13 kg. Dziś w ofertach można przebierać, a i nowych modeli wciąż przybywa tak samo jak świadomych rodziców, co powoduje ostatecznie, że odsetek maluchów przesiadających się ze swoich nosidełek właśnie na fotelik RWF jest coraz większy.

Potwierdzeniem bezpieczeństwa fotelików tyłem do kierunku jazdy (RWF) jest Test Plus, opracowany przez szwedzki instytut VTI (więcej o wymaganiach Test Plus tutaj). Ciekawostka – na obecną chwilę żaden fotelik ustawiony przodem do kierunku nie zdołał zaliczyć tej próby (przynajmniej oficjalnie).

Test Plus, jakkolwiek surowy, wymagający i zaliczany zerojedynkowo – zdał lub nie zdał, jest stosunkowo prosty i opiera się wyłącznie na próbie dynamicznej symulującej zderzenie czołowe (dzieje się tak dlatego, że największa różnica w bezpieczeństwie fotelika RWF vs FWF pojawia się właśnie podczas czołówki – swoją drogą jest to najczęstszy typ wypadków drogowych). Test Plus udowadnia wprost, że tyłem jest bezpieczniej, ale sam jako taki, bada fotele w stosunkowo wąskim zakresie. To zainspirowało nas do przeprowadzenia głębszej analizy i stworzenia nowego rankingu, w którym znajdziecie najbardziej utytułowane i uważane za najbezpieczniejsze konstrukcje w Europie.

Kryteria naszego rankingu są bardzo proste. Warunkiem koniecznym jest zaliczony Test Plus, oraz pozytywne wyniki bezpieczeństwa w testach ADAC. Wbrew pozorom modeli, które są obecnie w sprzedaży i przeszły oba testy jest na rynku niewiele. Pamiętajcie - im więcej przeprowadzonych testów, tym lepiej - daje to nam pełniejszy obraz tego jaką ochronę może zapewnić fotelik. Dlatego jeżeli fotelik dodatkowo jest homologowany w normie i-Size, oznacza to kolejne testy, które musiał on zaliczyć. Sam ADAC, oprócz badania uderzeń czołowych, przeprowadza również zderzenia boczna, które są bardzo trudne dla kiepskich konstrukcji. Do oceny końcowej bierze się jeszcze pod lupę parę innych elementów, ale o tym innym razem.

Podobnie jak w naszym poprzednim zestawieniu "Ranking najlepszych fotelików obrotowych 2018 według Centrum Fotelików" pod uwagę bierzemy modele najlepsze, więc każdy fotelik tyłem do kierunku jazdy który tu trafił jest godny uwagi, oczywiście pod warunkiem, że został on prawidłowo dopasowany do dziecka i auta. Przypominamy również, że nawet najlepszy fotelik tyłem do kierunku jazdy z wysokimi ocenami w testach nie sprawdzi się jeśli nie będzie użytkowany prawidłowo. Więcej o błędach podczas użytkowania fotelików możecie przeczytać tutaj: "Bezpieczny fotelik to za mało. Największe błędy popełniane przez rodziców"

Tak jak poprzednio kolejność fotelików oparta została o średnią wyciągniętą z ocen "czołówki" i zderzenia bocznego w ADAC. Skala ocen zaczyna się na 0,5 a kończy na 5,5. Przypominamy, że to niemiecka skala, więc im niższy wynik tym lepiej :)

Omówienie wyników testów ADAC w 2019 roku możecie znaleźć klikając tutaj: WIOSNA / JESIEŃ

 

Miejsce

Model

Test PLUS

Zderzenie czołowe

Zderzenie boczne

Ocena średnia

1

BeSafe iZi Kid X2 i-Size

Tak

1,1

0,8

0,95

2

Britax Römer Swingfix M i-Size

Tak

1,0

1,7

1,35

3

Concord Reverso Plus i-Size

Tak

1,2

2,0

1,6

4

Klippan Kiss 2 Plus

Tak

1,2

2,4

1,8

5

Maxi-Cosi Pearl One i-Size

Tak

2,0

2,4

2,25

6

Britax Römer Max Fix II

Tak

1,2

3,1

2,15

7

Britax Römer Max-Way

Tak

1,5

3

2,25



1. BeSafe iZi Kid X2 i-Size
zdecydowany faworyt naszego zestawienia. iZi Kid X2 wypadł rewelacyjnie zarówno w "czołówce" jak i zderzeniu bocznym (za oba testy otrzymał 5/5). Jest to także fotelik tyłem do kierunku jazdy, który oferuje możliwość regulacji miejsca na nogi dziecka, co w zasadzie jest rzadkością wśród modeli montowanych za pomocą systemu ISOFIX.

Zalety Wady
  • najlepszy wynik w testach ADAC 2016

  • najlepsza w rankingu ochrona przy zderzeniu bocznym
  • bardzo dużo miejsca na nogi (możliwość regulacji podczas montażu)

  • regulowana rama antyrotacyjna (pozwala na dostosowanie jej do krzywizny oparcia kanapy)

  • wysokie i obszerne siedzisko

  • bardzo wysoko umieszczone siedzisko dające dziecku dużą widoczność podczas jazdy

  • fotel objęty programem wymiany powypadkowej
  • magnesy przytrzymujące pasy naramienne, ułatwiające wkładanie i wyciąganie dziecka

  • wkładka dla mniejszych dzieci w zestawie
  • stosunkowo czasochłonny montaż pomimo wykorzystania ISOFIX

  • tylko trzy pozycje regulacji wychylenia siedziska

  • w mniejszych samochodach może zajmować sporo miejsca, znacznie więcej niż inne foteliki montowane przez ISOFIX (zwłaszcza po powiększeniu miejsca na nóżki dla dziecka)

 


2. Britax-Römer Swingfix M i-Size
obecnie jedyny fotelik tyłem do kierunku jazdy, który oprócz bardzo wysokich wyników w testach ADAC, pozytywnego rezultatu test Plus posiada również funkcję obrotu siedziska co znacząco ułatwia wkładanie i wyciąganie dziecka. Fotelik posiada również swój odpowiednik Dualfix M i-Size, który posiada dodatkowo możliwość ustawienia siedziska przodem do kierunku jazdy.

Zalety Wady
  • najlepszy wynik w testach ADAC 2018/2

  • przyzwoita ilość miejsca na nogi

  • regulowana rama antyrotacyjna (pozwala na dostosowanie jej do krzywizny oparcia kanapy oraz nieco zwiększa przestrzeń na nogi dziecka)

  • system Pivot Link
  • wysokie i obszerne siedzisko

  • otwarty zagłówek

  • Premium Line Made in Germany

  • łatwy w obsłudze mechanizm obrotu

  • bardzo dobre wychylenie siedziska (jedno z największych wychyleń spośród fotelików tyłem zapinanych za pomocą ISOFIX)

  • brak wkładki dla mniejszych, drobnych dzieci (wkładka dostępna w droższej wersji Swingfix i-Size)

  • otwarta rama antyrotacyjna (podczas obrotu należy uważać aby nóżki dziecka nie zaczepiały się o element ramy)

 


3. Concord Reverso Plus i-Size
fotelik tyłem do kierunku jazdy, który może poszczycić się zdecydowanie najprostszym i najszybszym systemem montażu. Dodatkowo jest to też jeden z niewielu modeli montowany za pomocą systemu ISOFIX, którego zakres wagowy został rozszerzony aż do 23 kg

Zalety Wady
  • bardzo prosty, szybki i intuicyjny montaż

  • sporo miejsca na nóżki
  • rama antyrotacyjna, która sama dostosuje się do oparcia kanapy

  • fotel objęty programem wymiany powypadkowej
  • otwarty zagłówek

  • bezstopniowy mechanizm regulacji odchylenia

  • bardzo lekka konstrukcja fotelika
  • możliwe problemy z dopasowaniem wkładki redukcyjnej (brak możliwości odpięcia reduktora pod główkę, co nie sprawdza się przy wysokich, a drobnych dzieciach)

  • trzypunktowe pasy fotelika do których trzeba przywyknąć

  • pracochłonny mechanizm regulacji pochylenia oparcia

 


4. Klippan Kiss 2 Plus
fotelik inny niż wszystkie. Poza możliwością montażu zarówno za pomocą systemu ISOFIX jak i za pomocą 3 pkt pasa samochodowego, Kiss 2 Plus może w szybki sposób stać się poręcznym nosidełkiem (jeden z niewielu fotelików RWF, który może służyć już od pierwszych dni życia), wózkiem, a nawet sankami, a dzięki swoim możliwościom montażowym może sprawdzić się w niejednym aucie.
Zalety Wady
  • dwa systemy montażu ISOFIX lub 3 pkt pas samochodowy

  • sporo miejsca na nóżki dziecka

  • sporo wkladke redukcyjnych

  • możliwość wypięcia siedziska z bazy i używania jako oddzielnego fotelika (do 10 kg)

  • dobre wychylenie siedziska

  • siedzisko fotelika po wypięciu z bazy może służyć jako nosidełko, wózeczek lub sanki
  • manualna regulacja wysokości pasów

  • specyficzna stylistyka

 


5. Maxi-Cosi Pearl One i-Size
fotelik, który jest jednocześnie częścią zestawu Family Concept. Baza montażowa początkowo służy do instalacji nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus lub Maxi-Cosi Rock, dzięki czemu cały zestaw może posłużyć już od pierwszych dni po narodzeniu dziecka. Fotelik posiada również swój odpowiednik montowany zarówno tyłem jak i przodem do kierunku jazdy - 2wayPearl.
Zalety Wady
  • duże, głębokie siedzisko

  • system Easy In - automatyka zintegrowanych pasów fotelika, ułatwiająca wkładanie i wyciąganie dziecka

  • elektroniczne wskaźniki prawidłowego zapięcia fotelika w samochodzie

  • dobre wychylenie siedziska

  • baza montażowa ISOFIX jest kompatybilna z nosidełkami Maxi-Cosi, dzięki czemu zestaw może być używany od urodzenia

  • fotel objęty programem wymiany powypadkowej
  • brak wkładki dla mniejszych, drobnych dzieci

 


 

6. Britax Römer Max Fix II
fotelik tyłem do kierunku jazdy, będący jednym z pierwszych modeli, które mogły poszczycić się zarówno wysokimi notami w testach ADAC, oraz pozytywnym rezultatem Test Plus. Mimo nieco wyższej oceny średniej niż Maxi-Cosi Pearl One, fotelik z uwagi na słabszy wynik w teście zderzenia bocznego znalazł się w rankingu na miejscu 6.
Zalety Wady
  • fotelik zajmuje bardzo mało miejsca w samochodzie

  • system Pivot Link redukujący przeciążenia podczas wypadku

  • łatwy dostęp do mechanizmu regulacji pochylenia siedziska

  • wysokie siedzisko
    fotelik produkowany w Wielkiej Brytanii
  • mało miejsca na nogi

  • otwarta rama antyrotacyjna, o którą dziecko może zaczepiać nóżkami

  • przeciętne wychylenie siedziska - w części aut pozycja dziecka może okazać się zbyt pionowa

  • płytki zagłówek

 


7. Britax Römer Max Way
spośród fotelików, które pozytywnie przeszły zarówno test ADAC i Test Plus, Max-Way jest obecnie jedynym fotelikiem będącym w sprzedaży, który do montażu używa pasa samochodowego. Świetna alternatywna do aut nie wyposażonych w system ISOFIX oraz rodziców, którzy szukają fotelika z większym limitem wagowym czyli po prostu na dłużej. W sprzedaży pojawiła się również nowa, unowocześniona wersja tego modelu fotelika - Max-Way Plus - więcej tutaj.
Zalety Wady
  • wydłużony okres użytkowania (fotelik do 25 kg)

  • możliwość regulacji miejsca na nóżki dziecka podczas montażu

  • możliwość zapięcia fotelika za pomocą 2 lub 3 punktowego pasa samochodowego

  • wysokie siedzisko

  • cena

  • możliwość uzyskania dużego wychylenia - opcjonalnie dostępny klin/podkładka

  • zajmuje mało miejsca w samochodzie

  • fotelik produkowany w Wielkiej Brytanii
  • stosunkowo trudny i czasochłonny montaż

  • brak wkładki redukcyjnej może uniemożliwić odpowiednio mocne zapięcie drobnych dzieci

  • płytki zagłówek

 

Centrum Fotelików przypomina - żaden ranking nie dobierze Wam fotelika. Zachęcamy do wizyty w profesjonalnych sklepach zajmujących się bezpieczeństwem przewożenia dzieci – tylko dopasowanie fotela na żywo da Wam pewność, że zostało zrobione to prawidłowo. Niezależnie czy jest to fotelik tyłem do kierunku jazdy, z ISOFIX, montowany na pasy, czy firmy XYZ, oceny w testach są tylko kilkoma cyferkami, które nie znaczą nic jeśli fotelik nie będzie pasował do auta, dziecka lub zwyczajnie jest zamontowany bądź używany w sposób nieprawidłowy.

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium