Do tego, że foteliki samochodowe tyłem do kierunku jazdy RWF (ang. Rear Way Facing) są obecnie najbezpieczniejszym sposobem na przewożenie dziecka w zasadzie nie trzeba nikogo przekonywać. Jeszcze parę lat temu na polskim rynku znaleźlibyście zaledwie kilka modeli w których maluch mógł podróżować tyłem dłużej niż do 13 kg. Dziś w ofertach można przebierać, a i nowych modeli wciąż przybywa tak samo jak świadomych rodziców, co powoduje ostatecznie, że odsetek maluchów przesiadających się ze swoich nosidełek właśnie na fotelik RWF jest coraz większy.
Potwierdzeniem bezpieczeństwa fotelików tyłem do kierunku jazdy (RWF) jest Test Plus, opracowany przez szwedzki instytut VTI (więcej o wymaganiach Test Plus tutaj). Ciekawostka – na obecną chwilę żaden fotelik ustawiony przodem do kierunku nie zdołał zaliczyć tej próby (przynajmniej oficjalnie).
Test Plus, jakkolwiek surowy, wymagający i zaliczany zerojedynkowo – zdał lub nie zdał, jest stosunkowo prosty i opiera się wyłącznie na próbie dynamicznej symulującej zderzenie czołowe (dzieje się tak dlatego, że największa różnica w bezpieczeństwie fotelika RWF vs FWF pojawia się właśnie podczas czołówki – swoją drogą jest to najczęstszy typ wypadków drogowych). Test Plus udowadnia wprost, że tyłem jest bezpieczniej, ale sam jako taki, bada fotele w stosunkowo wąskim zakresie. To zainspirowało nas do przeprowadzenia głębszej analizy i stworzenia nowego rankingu, w którym znajdziecie najbardziej utytułowane i uważane za najbezpieczniejsze konstrukcje w Europie.
Kryteria naszego rankingu są bardzo proste. Warunkiem koniecznym jest zaliczony Test Plus, oraz pozytywne wyniki bezpieczeństwa w testach ADAC. Wbrew pozorom modeli, które są obecnie w sprzedaży i przeszły oba testy jest na rynku niewiele. Pamiętajcie - im więcej przeprowadzonych testów, tym lepiej - daje to nam pełniejszy obraz tego jaką ochronę może zapewnić fotelik. Dlatego jeżeli fotelik dodatkowo jest homologowany w normie i-Size, oznacza to kolejne testy, które musiał on zaliczyć. Sam ADAC, oprócz badania uderzeń czołowych, przeprowadza również zderzenia boczna, które są bardzo trudne dla kiepskich konstrukcji. Do oceny końcowej bierze się jeszcze pod lupę parę innych elementów, ale o tym innym razem.
Podobnie jak w naszym poprzednim zestawieniu "Ranking najlepszych fotelików obrotowych 2018 według Centrum Fotelików" pod uwagę bierzemy modele najlepsze, więc każdy fotelik tyłem do kierunku jazdy który tu trafił jest godny uwagi, oczywiście pod warunkiem, że został on prawidłowo dopasowany do dziecka i auta. Przypominamy również, że nawet najlepszy fotelik tyłem do kierunku jazdy z wysokimi ocenami w testach nie sprawdzi się jeśli nie będzie użytkowany prawidłowo. Więcej o błędach podczas użytkowania fotelików możecie przeczytać tutaj: "Bezpieczny fotelik to za mało. Największe błędy popełniane przez rodziców"
Tak jak poprzednio kolejność fotelików oparta została o średnią wyciągniętą z ocen "czołówki" i zderzenia bocznego w ADAC. Skala ocen zaczyna się na 0,5 a kończy na 5,5. Przypominamy, że to niemiecka skala, więc im niższy wynik tym lepiej :)
Omówienie wyników testów ADAC w 2019 roku możecie znaleźć klikając tutaj: WIOSNA / JESIEŃ
Miejsce |
Model |
Test PLUS |
Zderzenie czołowe |
Zderzenie boczne |
Ocena średnia |
1 |
Tak |
1,1 |
0,8 |
0,95 |
|
2 |
Tak |
1,0 |
1,7 |
1,35 |
|
3 |
Tak |
1,2 |
2,0 |
1,6 |
|
4 |
Tak |
1,2 |
2,4 |
1,8 |
|
5 |
Tak |
2,0 |
2,4 |
2,25 |
|
6 |
Tak |
1,2 |
3,1 |
2,15 |
|
7 |
Tak |
1,5 |
3 |
2,25 |
1. BeSafe iZi Kid X2 i-Size |
|
Zalety | Wady |
|
|
2. Britax-Römer Swingfix M i-Size |
|
Zalety | Wady |
|
|
3. Concord Reverso Plus i-Size |
|
Zalety | Wady |
|
|
4. Klippan Kiss 2 Plus fotelik inny niż wszystkie. Poza możliwością montażu zarówno za pomocą systemu ISOFIX jak i za pomocą 3 pkt pasa samochodowego, Kiss 2 Plus może w szybki sposób stać się poręcznym nosidełkiem (jeden z niewielu fotelików RWF, który może służyć już od pierwszych dni życia), wózkiem, a nawet sankami, a dzięki swoim możliwościom montażowym może sprawdzić się w niejednym aucie. |
|
Zalety | Wady |
|
|
5. Maxi-Cosi Pearl One i-Size fotelik, który jest jednocześnie częścią zestawu Family Concept. Baza montażowa początkowo służy do instalacji nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus lub Maxi-Cosi Rock, dzięki czemu cały zestaw może posłużyć już od pierwszych dni po narodzeniu dziecka. Fotelik posiada również swój odpowiednik montowany zarówno tyłem jak i przodem do kierunku jazdy - 2wayPearl. |
|
Zalety | Wady |
|
|
6. Britax Römer Max Fix II fotelik tyłem do kierunku jazdy, będący jednym z pierwszych modeli, które mogły poszczycić się zarówno wysokimi notami w testach ADAC, oraz pozytywnym rezultatem Test Plus. Mimo nieco wyższej oceny średniej niż Maxi-Cosi Pearl One, fotelik z uwagi na słabszy wynik w teście zderzenia bocznego znalazł się w rankingu na miejscu 6. |
|
Zalety | Wady |
|
|
7. Britax Römer Max Way
spośród fotelików, które pozytywnie przeszły zarówno test ADAC i Test Plus, Max-Way jest obecnie jedynym fotelikiem będącym w sprzedaży, który do montażu używa pasa samochodowego. Świetna alternatywna do aut nie wyposażonych w system ISOFIX oraz rodziców, którzy szukają fotelika z większym limitem wagowym czyli po prostu na dłużej. W sprzedaży pojawiła się również nowa, unowocześniona wersja tego modelu fotelika - Max-Way Plus - więcej tutaj. |
|
Zalety | Wady |
|
|
Centrum Fotelików przypomina - żaden ranking nie dobierze Wam fotelika. Zachęcamy do wizyty w profesjonalnych sklepach zajmujących się bezpieczeństwem przewożenia dzieci – tylko dopasowanie fotela na żywo da Wam pewność, że zostało zrobione to prawidłowo. Niezależnie czy jest to fotelik tyłem do kierunku jazdy, z ISOFIX, montowany na pasy, czy firmy XYZ, oceny w testach są tylko kilkoma cyferkami, które nie znaczą nic jeśli fotelik nie będzie pasował do auta, dziecka lub zwyczajnie jest zamontowany bądź używany w sposób nieprawidłowy.