26 Październik 2023
TESTY ZDERZENIOWE ADAC - WYNIKI RUNDY I RANKING JESIEŃ 2023
TESTY ZDERZENIOWE ADAC - WYNIKI RUNDY I RANKING JESIEŃ 2023

Druga runda testów ADAC 2023 za nami. Przetestowane zostały łącznie 23 modele z różnych przedziałów homologacyjnych. Zostały sprawdzone pod kątem między innymi bezpieczeństwa, ergonomii czy zanieczyszczeń. Obyło się bez wtopy w kwestii bezpieczeństwa, choć od niektórych oczekiwano nieco więcej, a wpadki z tapicerką nie udało się uniknąć. 

Testy zderzeniowe ADAC wiosna 2023: TUTAJ

Testy zderzeniowe ADAC jesień 2022: TUTAJ

Testy zderzeniowe ADAC wiosna 2022: TUTAJ

  

Fotelik samochodowy z testami ADAC - jak to wygląda w praktyce

Co roku na wiosnę i jesień ADAC wraz z najważniejszymi partnerami wybiera fotele z różnych grup homologacyjnych. Wybór produktów uzależniony jest w całości od decyzji ADAC, co oznacza, że to nie producenci "wysyłają" fotelik samochodowy na testy. Są one wybierane w dużym oparciu o udział danego modelu w swoim segmencie na rynku oraz jego innowacyjności. Na wynik ogólny jaki ADAC publikuje na swojej stronie składa się ocena bezpieczeństwa, obsługi, ergonomii oraz badanie na zawartość substancji szkodliwych - ten ostatni parametr rzutuje na całą ocenę końcową.  

Negatywna ocena fotelika w przypadku badania na zawartość szkodliwych substancji powoduje, że cały wynik ogólny otrzymuje ocenę negatywną, niezależnie od tego jak dany model wypadł w kontekście bezpieczeństwa. 

Samo bezpieczeństwo to 50 % całej oceny fotelika. W skład tego wchodzi test zderzenia czołowego przy prędkości 64 km/h (40%), test zderzenia bocznego przy prędkości 50 km/h (40%), oraz ocena przebiegu pasa oraz stabilności fotelika (po 10%). 

Kliknij TUTAJ i zobacz nasze rankingi w których wybieramy najlepszy fotelik samochodowy

My w naszym artykule posiłkujemy się wynikami publikowanymi na stronie austriackiego partnera ADAC jakim jest instytut ÖAMTC - ich wyniki są bardziej szczegółowe co powala na dokładniejsze zapoznanie się z ocenami poszczególnych parametrów. Kolejność przetestowanych fotelików ustaliliśmy na podstawie średniej arytmetycznej wyniku zderzenia czołowego i bocznego. Jeśli interesuje Was jaką ocenę dany model osiągnął w pozostałych kategoriach odsyłam do źródła TUTAJ.

Zakres ocen (oceny niemieckie więc im niższa wartość tym lepiej):

  • 0,5-1,5 - ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ bardzo dobry 
  • 1,6-2,5 - ⭐️⭐️⭐️⭐️ dobry 
  • 2,6-3,5 - ⭐️⭐️⭐️zadowalający 
  • 3,6-4,5 - ⭐️⭐️ dopuszczający 
  • 4,6-5.5 - ⭐️ niedostateczny 

Fotelik dla noworodka - testy ADAC 2023

Miejsce Model fotelika Zderzenie czołowe Zderzenie boczne Ocena średnia
1. Cybex Cloud T i-Size 0,9 0,7 0,80
2. BeSafe iZi Go Modular X2 1,1 1,0 1,05
3. Cybex Cloud T i-Size + baza Base T 1,2 1,1 1,15
4. BeSafe iZi Go Modular X2 + baza iZi Modular Base 1,0 1,4 1,20
4. Chicco Kory Plus Air i-Size + Full 360 i-Size Base 1,0 1,4 1,20
5. Cosatto Acorn i-Size  1,0 1,5 1,25
6. Chicco Kory Plus Air i-Size 1,1 1,7 1,40
7. Cosatto Acorn i-Size + Acorn i-Size Base 0,7 2,2 1,45
8. Apramo Modül One  1,0 2,1 1,55
9. Britax Romer Baby-Safe 5Z2  1,7 1,6 1,65
10. Apramo Modül One + Modül Hub-Fix Base 1,2 2,3 1,75
11. Britax Romer Baby-Safe 5Z2 + baza Flex Base 5Z 2,5 1,9 2,2
12. Maxi-Cosi Pebble 360 Pro  1,2 1,4 1,30
13. Maxi-Cosi Pebble 360 Pro + baza FamilyFix 360 Pro 1,2 2,0 1,60

W kategorii fotelik dla noworodka zdecydowanie gratulacje należą się marce Cybex. Cloud T i-Size podobnie jak jego poprzednia wersja wypadł rewelacyjnie zarówno z bazą jak i bez bazy.

Powody do zadowolenia może mieć również BeSafe. Co prawda Modular X2 nie specjalnie różni się od wysoko ocenionego modelu Modular X1 ale w tym przypadku ADAC nie miało już zastrzeżeń do tapicerki dzięki czemu fotelik otrzymał takie noty na jakie zasługiwał biorąc pod uwagę względy bezpieczeństwa. 

Trochę więcej spodziewałem się po Britax. Liczyłem, że Baby-Safe 5Z2 będzie konkurował o pierwsze miejsce z Cybex-em ale przypuszczam, że bardzo duże możliwości odchylenia i regulacji jakie oferuje ten model miały wpływ na uzyskanie niższych not. Nie mniej w dalszym ciągu Baby-Safe 5Z2 pozostaje jednym z najbardziej elastycznych pod kątem dopasowania do auta nosidełek i jeśli tylko nikt nie będzie przesadzał z pochylaniem go, nie ma się co martwić o bezpieczeństwo. 

I chyba największe zaskoczenie i nie przesadzę jeśli napiszę "potknięcie" zaliczyło Maxi Cosi. Co prawda w bezpieczeństwie Pebble 360 Pro wypał bez najmniejszych zastrzeżeń zważywszy w dodatku na to jak świetną pozycję oferuje dla noworodka, ale ADAC wykrył niewielkie ilości natalenu na etykiecie ostrzegawczej fotelika. Bez zagłębiania się w szczegóły, ma to wpływ na obniżenie całej oceny ogólnej danego fotelika. Maxi Cosi zmieniło już dostawcę naklejek i bazując na badaniach niezależnego instytutu TNO zapewniają, że nie ma powodów do zmartwień a sama tapicerkę wystarczy dobrze przewietrzyć. Tak czy inaczej, marketingowo jest to dla nich cios zważywszy, na to, że wiele osób nie wgłębia się w procedury testowe i widząc negatywny wynik ogólny danego modelu woli zdecydować się na inny. 

Pozostałe modele są mało popularne na naszym rynku więc podaruje sobie omawianie ich, aczkolwiek wszystkie wypadły na tyle dobrze, że osoby odpowiedzialne za ich projekty mogą być z siebie zadowolone. 

Nadal nie doczekałem się testów Avionaut Pixel Pro 2.0 C. Mam również nadzieje że wchodząca właśnie do sprzedaży obiecująca nowość Cybex Cloud G załapie się na pierwszą rundę w 2024 roku. 

Fotelik dla malucha do 105 cm  - testy ADAC 2023

Miejsce Model fotelika Zderzenie czołowe Zderzenie boczne Ocena średnia
1. Joie i-Spin 360 R / Joie i-Spin 360 E 2,0 0,9 1,45
2. Cybex Sirona T  2,0 1,3 1,65
3. Britax Romer Swingfix M Plus 1,3 2,1 1,70
4. Maxi-Cosi Pearl 360 Pro + baza FamilyFix 360 Pro 2,3 1,6 1,95
4. Kinderkraft i-Guard Pro 2,0 1,9 1,95
5. Britax Romer Dualfix 5Z + baza Flex Base 5Z 1,9 2,1 2,00
7. FreeOn Galaxy 2,7 2,0 2,35
8. Renolux Gaia+ 3,3 2,2 2,75

Mam wrażenie że niedługo kategoria do 105 cm będzie mogła zmienić nazwę na fotelik obrotowy. Choć może nie powinno mnie to dziwić, jako, że wszyscy poważni producenci poszli w tym kierunku. 

W zasadzie poza Joie wyniki pozostałych fotelików są dla mnie raczej niezaskakujące. Mniej więcej tego spodziewałbym się gdyby ktoś zapytał mnie jak mógłby wypaść poszczególny z tych modeli. No może pomyliłbym się w przypadku Renolux Gaia+. Dość słaba ocena czołówki jak na ten przedział wielkościowy trochę mnie zdziwiła - spodziewałem się lepszego wyniku. 

O dziwo, że w przypadku modelu Maxi-Cosi Pearl 360 Pro ADAC nie znalazł już naftalenu choć fotelik ma podobno te same materiały. Być może ADAC dostało już "przewietrzoną" wersję w której stężenie tej substancji nie wzbudziło już żadnych zastrzeżeń. 

No i na koniec Joie i-Spin 360 R i jego pozbawiona wkładki noworodkowej wersja z literką "E". Co prawda w ocenie zderzenia fotelik wypał tak jak większość dobrych modeli dwukierunkowych, ale otrzymał tak wysokie wyniki za zderzenie boczne, że podciągnęło to całą ocenę za bezpieczeństwo na poziom 5-ciu gwiazdek. Tym samym, mamy pierwszy fotelik dwukierunkowy który ma maksymalną ocenę za bezpieczeństwo w ADAC. 

W dalszym ciągu nie doczekaliśmy się testów modelu BeSafe iZi Turn. Przynajmniej do wiosny przyjdzie nam również poczekać na testy modelu Cybex Sirona Gi i-Size oraz Dualfix PRO M

Fotelik uniwersalny - testy ADAC 2023

Miejsce Model fotelika Zderzenie czołowe Zderzenie boczne Ocena średnia
1. Joie Every Stage R129 3,0 1,3 2,15
2. Graco Slimfit R129 3,0 1,3 2,15
3. Maxi-Cosi Titan Plus i-Size 2,8 2,2 2,55

Tutaj trudno napisać wiele. Przebudowane na potrzeby nowej normy wersje EveryStage i Slimfit wypadły przyzwoicie i jeśli tylko ktoś szuka fotelika w nieco niższej cenie, na pasy, który zaoferuje możliwość jazdy tyłem to śmiało może brać je pod uwagę. 

Titan Plus i-Size powtórzył wyniki modelu Titan Pro i-Size i nie jest to nic dziwnego zważywszy, że różni je tylko tapicerka. Tak czy inaczej w grupie fotelików przodem do kierunku jazdy 76-150 cm Titan Plus i-Size jest do solidną propozycją. 

Fotelik dla starszaka - testy ADAC 2023

Miejsce Model fotelika Zderzenie czołowe Zderzenie boczne Ocena średnia
1. Cybex Solution T i-Fix 2,7 1,4 2,05
2. Britax Romer Discovery Plus 2 2,0 2,5 2,25
3. Britax Romer Adventrue Plus 2 2,1 2,5 2,30
4. Maxi-Cosi Rodifix S i-Size 3,0 2,4 2,7

 

W tej grupie również bez rewelacji. Fajnie, że ADAC nie zwlekał tym razem z testami Solution T (poprzednie wersje Solution Z czekały na testy wyjątkowo długo jak na Cybex). Choć nie ukrywam, że liczyłem na trochę lepszą czołówkę.

Powtórzenie testó Discovery 2 i Adventrue 2 było w zasadzie tylko formalnością bo fotelik w porównaniu do pierwszej wersji niczym się nie różni. Britax zmienił tylko nieco mechanizm odpowiadający za regulację zagłówka, więc testy tych modeli uważam za zmarnowanie czasu i zasobów. Zamiast tego można było przetestować inne foteliki. 

Słabo jak na tę grupę wypadł również Rodifix S i-Size. Co by nie mówić, nie jest to najlepsza runda dla Maxi-Cosi. Pozostaje liczyć, że pozytywnie zaskoczą nas czymś w przyszłym roku. 


 

Jak zwykle na koniec chciałbym przypomnieć, że testy to tylko liczby. Oczywiście obrazują one dość wyraźnie to czego możemy spodziewać się po danym foteliku ale warto pamiętać, że testy zderzeniowe ADAC są symulacją konkretnego zdarzenia. W prawdziwym życiu i prawdziwym wypadku ogromny wpływ na bezpieczeństwo ma zarówno poziom dopasowania do dziecka jak i auta. Każdy fotelik musi być też prawidłowo użytkowany. Bez tego, testy to tylko kilka cyferek wpisanych w tabelkę.

Przed zakupem nie sugeruj się tylko i wyłącznie testami. Podjedź do dobrego sklepu, w którym będzie możliwość przymiarki i wybierz ten który najlepiej pasuje do dziecka, auta i również twoich potrzeb czy możliwości. 

W salonach Centrum Fotelików zawsze możecie liczyć na naszą pomoc w doborze. Odwiedzając nasz sklep otrzymacie propozycje rozwiązań optymalnych i opartych o wasze potrzeby, wymagania i możliwości - ostateczny wybór jest jednak zawsze po stronie rodzica.

Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium